2024-11-09 08:02:36
Konsultstudie: Metoder för kunddialog
Hur kan vi på bästa sätt involvera kunderna i diskussionerna om energimarknadens utveckling? Det vill Energimarknadsinspektionen (Ei) få svar på och gav därför konsultföretaget DNV i uppdrag att undersöka frågan. Nu är studien klar och finns att läsa på ei.se.
Att kunderna är aktiva på energimarknaden är viktigt för energiomställningen. Den studie som nu har gjorts innehåller bland annat en kartläggning av hur myndigheter i andra länder, både inom och utanför Europa, går till väga för att ta redan på vad kunderna tycker i olika frågor.
Flera länder arbetar systematiskt med kunddialog på energimarknaderna och studien ger exempel på ett antal metoder som används. I studien påpekas även att det kan vara svårt för en myndighet att välja en enda metod för kunddialog, det troliga är istället att olika metoder bör användas vid olika frågeställning och för olika syften och mål.
– Nu ska vi titta på de metoder som beskrivs i studien och se vilka av dem som passar bäst för Ei och hur vi skulle kunna använda oss av dem i framtiden, säger Marie Larsson, jurist på Ei.