2023-12-05 05:55:31
Så här handlägger Ei ansökan om nätkoncession för linje
Här kan du läsa mer om de olika stegen i Ei:s handläggning av en ansökan, från granskning och remissutskick till slutberedning och beslut.
När man som nätföretag skickat in en ansökan till Ei, får man ett mottagningsbevis som bekräftelse på att vi tagit emot ansökan.
Därefter granskar Ei ansökan för att se om komplettering krävs. Det är vanligt att ett ärende måste kompletteras med vissa handlingar.
Ei strävar efter att ha en komplett ansökan innan ärendet går ut på remiss. I remissrundan kan det kan dock komma fram information som gör att ansökan måste kompletteras ytterligare. Kompletteringar ska alltid skickas till registrator på Ei.
Handläggningstid och prioriteringar
Handläggningstiden varierar beroende på hur komplext ärendet är. Du får gärna kontakta oss på Ei, om du vill veta hur ett ärende ligger till.
Ei hanterar ansökningar om ny linjekoncession i den ordning de kommer in. Om man har skickat in flera ansökningar, har man som nätföretag dock möjlighet att prioritera vilka ärenden som ska hanteras först.
Ärenden som efter överklagan handläggs på nytt av oss på Ei, prioriteras efter det datum den ursprungliga ansökan skickades in.
Ei skickar ansökan på remiss till berörda
När Ei bedömer att ansökan formellt är komplett, skickar vi den på remiss. Vi meddelar samtidigt den sökande detta.
Under remisstiden kan berörda skicka in synpunkter till Ei. Under perioden 1 maj till och med 30 oktober 2023 provar Ei med en remisstid på 5 veckor för att sedan utvärdera om den ska bli permanent.
Remisstiden kan förlängas genom att remissinstanser ansöker om anstånd för att komma in med yttrande.
Obligatoriska remissinstanser är:
- markägare
- kommuner
- länsstyrelser
- Försvarsmakten
- innehavare av nätkoncession som berörs av ansökan
- andra sakägare och intressenter som var med i samrådet (exempelvis företag, föreningar och lokala organisationer).
Om länsstyrelsen har beslutat att ledningen innebär en betydande miljöpåverkan, kungörs ansökan också i tidningar. Det innebär att vi sätter ut en annons med information om ansökan och hur man gör för att få ansökningsmaterialet.
Pågående remisser och ansökningshandlingar finns på vår webb
Som sökande får man möjlighet att bemöta yttranden
När remisstiden är slut, sammanställs alla yttranden som kommit in av en handläggare på Ei. Handläggaren gör också en bedömning av om det under remissrundan kommit fram någon information som gör att ansökan behöver kompletteras. Ei ska se till att allt nödvändigt material för utredningen kommer in.
Om det kommit in yttranden som tillför ärendet något nytt, skickas de till den som lämnat in ansökan. Som sökande får man möjlighet att bemöta synpunkterna. Om det behövs, skickar vi svaren till dem som lämnat synpunkterna.
Slutberedning och beslut
När man som sökande fått bemöta synpunkterna och eventuellt komplettera ärendet, ska ärendet slutberedas av Ei. En handläggare på Ei utreder eventuella resterande frågor och skriver ett beslutsförslag. Beslutsförslaget kvalitetsgranskas av en beslutsfattare på Ei innan vi fattar beslut.
Ärenden som gäller utlandsförbindelser får inte avgöras av Ei. I dessa ärenden slutbereder vi ansökan och skickar sedan den till regeringen, som fattar beslut.
Ei:s beslut kan överklagas inom 3 veckor
Om man som sökande, eller annan berörd, är missnöjd med Ei:s beslut, kan man överklaga det. Detta måste ske inom tre veckor. Då överlämnas ärendet till en överinstans som i de flesta fall är Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt. För ledningar med utlandsförbindelse och för transmissionsnät, är regeringen överinstans.