Maximera Minimera

Driftmeddelande e-tjänster

Fredagen den 6 december från kl. 12.00 genomförs ett underhållsarbete vilket innebär driftstörningar i våra e-tjänster. Vi rekommenderar att inte använda e-tjänsterna mellan fredag den 6 december kl. 12.00 och måndag den 9 december kl. 07.00.

Vill du lyssna på innehållet på ei.se? Starta genom att trycka på Spela upp i verktygspanelen. Du kan också pausa, stoppa, spola framåt eller bakåt, justera volym och uppläsningshastigheten.

2024-12-07 00:06:56

Kundens bidrag till efterfrågeflexibilitet

Energimarknadsinspektionen (Ei) vill stärka kundens möjlighet att bidra med sin flexibilitet genom att till exempel ta bort eventuella hinder och bidra med information som gör att man som kund kan göra medvetna val.

Ei:s arbete med att främja flexibla elkunder

Ei:s arbete ska bidra till att främja elkundernas förmåga och vilja att bidra med flexibilitet. Vi har tagit fram en strategi för att tydliggöra hur vårt arbete skapar förutsättningar för samhällsekonomiskt effektiv flexibilitet i elsystemet.

Ett av tre utvalda fokusområden i vår strategi är flexibla elkunder då detta är en viktig pusselbit i vårt framtida elsystem. Flexibla elkunder handlar om att kunderna (till exempel hushåll, företag, industri) förändrar sin elanvändning som svar på olika signaler om elsystemets och samhällets behov.

En styrning av elanvändningen kan innebära att kunden avstår från, ökar eller minskar sitt uttag av el. Styrningen kan göras manuellt av kunden eller automatiserat med hjälp av olika typer av styrtjänster. En sådan förändring av elanvändning kan jämna ut den totala belastningen i elnätet.

Vi har i flera rapporter räknat på kundernas tekniska flexibilitetspotential. Volymen flexibilitet som elkunderna skulle kunna bidra med är betydande.

Här kan du ta del av våra egna rapporter samt några konsultrapporter (rapporter på uppdrag av oss).

Vad behöver elkunderna för att kunna vara flexibla elkunder?

Ei vill underlätta för elkunderna att vara flexibla elkunder som styr sin elanvändning. För att kunna göra detta behöver elkunderna:

  1. ha kännedom om och upplevelse av incitament för flexibilitet
  2. ha kännedom om lösningar och förutsättningar för implementering av dessa
  3. kunna välja lösningar och implementering av dessa
  4. kunna använda valda lösningar och fatta beslut om den fortsatt användningen av dessa.

Mer information om hinder för efterfrågeflexibilitet

Hur jämförelsesajten Elpriskollen kan bidra till flexibla elkunder

Ei erbjuder en digital tjänst Elpriskollen (elpriskollen.se) för att göra det enklare att kunna jämföra elavtal. Alla elhandelsföretag måste kontinuerligt rapportera in fasta och rörliga avtal till oss som tillsynsmyndighet som bland annat används för att visas externt via Elpriskollen. Som myndighet har vi inget eget vinstintresse och får ingen provision på de val som eventuellt kunderna gör. Elhandelsföretagen kan heller inte annonsera eller köpa sig en bättre exponering på Elpriskollen. Elpriskollen är därför Sveriges enda oberoende jämförelsesajt för elavtal.

Timprisavtal

Från och med maj 2020 är det möjligt för elkunder att även jämföra timprisavtal (det vill säga rörligt timdebiterat pris) på Elpriskollen.

En knäckfråga i arbetet med att införa timprisavtalen på sajten var att besluta hur jämförpriset för dessa avtal ska anges. Svensk lagstiftning säger att ett jämförpris ska finnas och att det ska vara det totala elhandelspriset, inte till exempel enbart elhandlarens påslag för overhead-kostnader. Timprisavtal skiljer sig från övriga elavtal på Elpriskollen eftersom en stor del av lönsamheten med dessa avtal uppstår när konsumenten är aktiv och flyttar förbrukning mellan dygnets timmar. Efter samråd med Konsumentverket beslutade Ei att visa jämförpriset som ett spann mellan totalpriset för den billigaste och den dyraste timmen under föregående månad. Tanken är spannet ska signalera att priset till stor del beror på hur aktiv kunden är.

Mer om olika avtalstyper som kunder kan välja mellan

Styr- och informationstjänster

Ei utreder hur uppgifter om erbjudanden för styr- och informationstjänster ska kunna inhämtas och tillgängliggöras på Elpriskollen för att öka incitament och information till elkunderna om efterfrågeflexibilitet.

Ei har låtit konsultfirman Afry kartlägga marknaden för styr- och informationstjänster och föreslå hur dessa skulle kunna visas på sajten. Rapporten kommer att vara en del av beslutsunderlaget när Ei under 2024 tar ställning till om tjänsterna ska inkluderas på Elpriskollen. Här kan du ta del av rapporten Styr- och informationstjänster för konsumenter på elmarknaden 2023 (Afry)

Besök gärna Elpriskollen Länk till annan webbplats.

Oberoende aggregatorer kan bidra till mer flexibilitet

En aggregator är en marknadsaktör som kombinerar ett flertal kunders elanvändning eller elproduktion för försäljning, köp eller auktionering på organiserade energimarknader. Aggregatorer ska vara oberoende av kundens elleverantör och vara balansansvariga, eller delegera balansansvar för eventuella obalanser de orsakar. I februari 2021 lämnade Ei förslag till regeringen på hur EU-regelverket om oberoende aggregering kan genomföras i ellagen. Denna rapport är resultatet av en fördjupad utredning om regelverket kring oberoende aggregering Oberoende aggregatorer - förslag till nya regler för att genomföra elmarknadsdirektivet Ei R2021:03. Länk till annan webbplats.

Mer om oberoende aggregatorer

Funktionskrav på elmätare kan bidra till mer flexibla elkunder

Enligt elmarknadsdirektivet ska slutkunden ha tillgång till sina mätvärden för att kunna anpassa sin energianvändning, erbjuda sin flexibilitet och sänka sina elkostnader. Slutkunder ska också kunna ge energitjänsteföretag åtkomst till mätvärdena så att energitjänster kan utvecklas och nyttjas. Under 2025 förbättras möjligheterna för slutkunderna att få tillgång till mätvärden genom den genomförandeförordning som EU-kommissionen har beslutat om.

För att elanvändare på ett enkelt sätt ska få tillgång till uppgifter är funktionskraven för mätsystem och mätutrustning en förutsättning. Uppgifterna underlättar för kunder som är intresserade av energibesparingar och som vill vara aktiva och flexibla elkunder.

Mer om funktionskrav elmätare

Mer om hur reglerna i genomförandeförordningen ska genomföras i Sverige hittar du i rapporten Säker och effektiv tillgång till mätvärden på den svenska slutkundsmarknaden Ei R2024:03

Mer information

Ellagens kundnära bestämmelser (kundskyddande bestämmelser) - Informationen vänder sig främst till branschen

Flytta och minska din elanvändning - Informationen vänder sig främst till elkunder

Vid frågor

Kontakta oss
Flexibilitet i elsystemet
Ei Flexuppdraget

Skicka meddelande till oss

Eftersom Energimarknadsinspektionen (Ei) är en myndighet gäller offentlighetsprincipen. Det innebär att innehållet i ditt meddelande kan bli allmän handling och lämnas ut om någon begär det. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill att vi ska kunna nå dig, men undvik helst känsliga uppgifter i meddelandet.

Läs mer här om allmänna handlingar och offentlighetsprincipen och hur vi hanterar personuppgifter.








AvsandarURL