Vill du lyssna på innehållet på ei.se? Starta genom att trycka på Spela upp i verktygspanelen. Du kan också pausa, stoppa, spola framåt eller bakåt, justera volym och uppläsningshastigheten.

2025-04-30 16:32:59

Kundens bidrag till efterfrågeflexibilitet

Energimarknadsinspektionen (Ei) vill stärka kundens möjlighet att bidra med sin flexibilitet.

Ei:s arbete med att främja efterfrågeflexiblitet

För att främja elkundernas förmåga och vilja att bidra med flexibilitet har vi tagit fram en strategi för att tydliggöra hur Ei ska skapa förutsättningar för samhällsekonomiskt effektiv flexibilitet i elsystemet. Strategin visar riktningen för myndighetens arbete. Ett av tre utvalda fokusområden i vår strategi är flexibla elkunder då detta är en viktig pusselbit i vårt framtida elsystem.

Mer om Ei:s strategi

Flexibla elkunder

Flexibla elkunder handlar om att kunderna (till exempel hushåll, företag, industri) förändrar sin elanvändning som svar på olika signaler om elsystemets och samhällets behov.

En styrning av elanvändningen kan innebära att kunden avstår från, ökar eller minskar sitt uttag av el. Styrningen kan göras manuellt av kunden eller automatiserat med hjälp av olika typer av styrtjänster. En sådan förändring av elanvändning kan jämna ut den totala belastningen i elnätet.

Kundernas flexibilitetspotential

Ei har i flera rapporter räknat på kundernas tekniska flexibilitetspotential. Volymen flexibilitet som elkunderna skulle kunna bidra med är betydande.

Här kan du ta del av våra egna rapporter samt några konsultrapporter (rapporter på uppdrag av oss).

För att underlätta för elkunderna

Ei vill underlätta för elkunderna att vara flexibla så att de kan styra sin elanvändning. För att kunna göra detta behöver elkunderna:

  1. ha kännedom om och upplevelse av incitament för flexibilitet
  2. ha kännedom om lösningar och förutsättningar för implementering av dessa
  3. kunna välja lösningar och implementering av dessa
  4. kunna använda valda lösningar och fatta beslut om den fortsatt användningen av dessa.

Mer om krav och villkor för efterfrågflexibilitet

Vi har information som riktar sig direkt till elanvändarna för att underlätta för dem att vara flexibla - Använd el smartare

Elpriskollen kan bidra till flexibla elkunder

Ei erbjuder en digital tjänst Elpriskollen som hjälper kunderna att jämföra elavtal. Som myndighet har vi inget eget vinstintresse och får ingen provision på de val som eventuellt kunderna gör. Elhandelsföretagen kan heller inte annonsera eller köpa sig en bättre exponering på Elpriskollen. Elpriskollen är Sveriges enda oberoende jämförelsesajt för elavtal.

Gå till Elpriskollen Länk till annan webbplats. (elpriskollen.se)

Timprisavtal och kvartsprisavtal

Sedan 2020 är det möjligt för elkunder att jämföra tim­prisavtal (det vill säga rörligt timdebiterat pris) på Elpriskollen. I juni 2025 kommer elen att börja handlas per kvart. Då ska alla elhandels­företag med fler än 200 000 kunder erbjuda kvartsprisavtal. Framöver kommer det att vara möjligt att jämföra kvartsprisavtal på Elpriskollen.

En knäckfråga i arbetet med att införa timprisavtalen på sajten var att besluta hur jämförpriset för dessa avtal ska anges. Svensk lagstiftning säger att ett jämförpris ska finnas och att det ska vara det totala elhandelspriset, inte till exempel enbart elhandlarens påslag för overhead-kostnader. Timprisavtal skiljer sig från övriga elavtal på Elpriskollen eftersom en stor del av lönsamheten med dessa avtal uppstår när konsumenten är aktiv och flyttar förbrukning mellan dygnets timmar.

Efter samråd med Konsumentverket beslutade Ei att visa jämförpriset som ett spann mellan totalpriset för den billigaste och den dyraste timmen under föregående månad. Tanken är spannet ska signalera att priset till stor del beror på hur aktiv kunden är.

Mer om olika avtalstyper som kunder kan välja mellan

Styr- och informationstjänster

Ei utreder hur uppgifter om erbjudanden för styr- och informationstjänster ska kunna inhämtas och tillgängliggöras på Elpriskollen för att öka incitament och information till elkunderna om efterfrågeflexibilitet.

Ei har använt konsultfirman Afry för att kartlägga marknaden för styr- och informationstjänster och hur dessa skulle kunna visas på sajten. Rapporten används som en del av beslutsunderlaget när vi (under 2024) tar ställning till om tjänsterna ska inkluderas på Elpriskollen.

Styr- och informationstjänster för konsumenter på elmarknaden 2023 - Konsultrapport Afry

Oberoende aggregatorer kan bidra till mer flexibilitet

En aggregator är en marknadsaktör som kombinerar ett flertal kunders elanvändning eller elproduktion för försäljning, köp eller auktionering på organiserade energimarknader.

Aggregatorer ska vara oberoende av kundens elleverantör och vara balansansvariga, eller delegera balansansvar för eventuella obalanser de orsakar. I februari 2021 lämnade Ei förslag till regeringen på hur EU-regelverket om oberoende aggregering kan genomföras i ellagen.

Denna rapport är resultatet av en fördjupad utredning om regelverket kring oberoende aggregering - Oberoende aggregatorer - förslag till nya regler för att genomföra elmarknadsdirektivet Ei R2021:03. Länk till annan webbplats.

Mer om oberoende aggregatorer

Funktionskrav på elmätare kan bidra till mer flexibla elkunder

Från och med den 1 januari 2025 ska alla elnätskunder ha nya smarta elmätare. Varje smart elmätare är utrustad med ett kundgränssnitt som ger kunden möjlighet att ladda ner mätvärden i nära realtid. Kunden har rätt att få kundgränssnittet aktiverat av elnätsföretaget inom en arbetsdag, utan avgifter. Därutöver behövs en produkt som kan visa mätvärdena. Produkten ska vara kompatibel med elnäts­företagets smarta elmätare. Elnätsföretaget ska kontrollera identiteten på den som begär att gränssnittet ska aktiveras.

Det nya kundgränssnittet gör det möjligt att på ett säkert och enkelt sätt följa upp och styra elanvändningen i nära realtid, vilket är viktigt för att kunna använda el smartare och mer flexibelt

Mer om funktionskrav elmätare

Mer om reglerna i genomförandeförordningen du i rapporten - Säker och effektiv tillgång till mätvärden på den svenska slutkundsmarknaden Ei R2024:03

Mer information

Ellagens kundnära bestämmelser (kundskyddande bestämmelser) - Informationen vänder sig främst till branschen

Använd el smartare - Informationen vänder sig främst till elkunder

Kontakta oss

Vid frågor
Flexibilitet i elsystemet
Ei Flexuppdraget

Skicka meddelande till oss

Eftersom Energimarknadsinspektionen (Ei) är en myndighet gäller offentlighetsprincipen. Det innebär att innehållet i ditt meddelande kan bli allmän handling och lämnas ut om någon begär det. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill att vi ska kunna nå dig, men undvik helst känsliga uppgifter i meddelandet.

Läs mer här om allmänna handlingar och offentlighetsprincipen och hur vi hanterar personuppgifter.








AvsandarURL