2025-11-09 19:38:31
Kapacitetstilldelning och hantering av överbelastning (CACM)
Kommissionens förordning (EU) 2015/1222 för kapacitetstilldelning och hantering av överbelastning trädde i kraft 14 augusti 2015.
Gemensam dagen före- och intradagsmarknad för hela EU
CACM handlar om att åstadkomma en gemensam dagen före- och intradagsmarknad i EU. CACM innehåller bestämmelser som ger transmissionsnätsoperatörerna (i Sverige Svenska kraftnät) och de nominerade elmarknadsoperatörerna, Nemo inom EU i uppdrag att ta fram metoder och villkor för sammankoppling av marknaden.
Syftet med CACM
Syftet är bland annat att:
- tillgänglig överföringskapacitet beräknas samt tilldelas marknadskopplingen på ett samordnat och transparent sätt.
- tillhandahålla en icke-diskriminerande tillgång till kapacitet mellan elområden.
- korrekta elområden fastställs inom unionen.
- marknadsaktörernas köp- och säljbud skickas in till marknadskopplingen och matchas.
- nominerade elmarknadsaktörer inom EU kan konkurrera med varandra på lika villkor.
- kostnaderna som uppstår i samband med utvecklingen och driften av marknadskopplingen fördelas mellan berörda aktörer och medlemsstater på ett rimligt sätt.
Ei:s arbete med CACM
Ei är tillsynsmyndighet för CACM och följer upp genomförandet av bestämmelser som följer direkt av CACM samt de metoder och villkor som har beslutats. Detta gäller både metoder som är nationella och regionala och sådana som avser hela EU. Ei kan exempelvis följa upp att beslutade metoder och villkor genomförs i tid eller att de följs.
Nationella metoder och villkor beslutas av Ei. Regionala metoder och villkor ska godkännas av varje berörd tillsynsmyndighet. Vid regionala ärenden samråder Ei och har ett nära samarbete med andra berörda tillsynsmyndigheter. Om Ei och de berörda tillsynsmyndigheterna inte kan komma överens, ska ärendet tas vidare till Acer som fattar beslut.
När en transmissionsnätsoperatör (TSO) eller nominerad elmarknadsoperatör (Nemo) skickar in en ansökan till Ei, prövar vi förslagen till metoder och villkor. När vi gör det och ser ett behov, kan vi antingen själva eller gemensamt med andra berörda tillsynsmyndigheter se över förslagen för att säkerställa att de är förenliga med CACM:s syfte och bidrar till marknadsintegrering, icke-diskriminering, effektiv konkurrens och en väl fungerande marknad. Om vi ser att det krävs ändringar, kan vi begära att sådana görs. Som huvudregel gäller att Ei har 6 månader på sig att ta ett beslut från att en ansökan kommit in, dock kan tiden förlängas exempelvis vid en begäran om ändring.
Även beslutade metoder och villkor kan ändras. Ei (eller vid regionala ärenden samtliga berörda tillsynsmyndigheter gemensamt) kan begära ändring av tidigare beslutade metoder och villkor, och fastställa en tidsfrist för inlämning av de nya förslagen.
Även TSO:er och Nemo som ansvarar för att utarbeta förslag till villkor eller metoder får föreslå ändringar av redan beslutade metoder och villkor, och lämna in dessa till tillsynsmyndigheten/-myndigheterna. För dessa ärenden gäller sedan som huvudregel den process som har beskrivits tidigare.
Pågående och avslutade ärenden - CACM
Artikel |
|---|
Artikel 7 Plan om gemensamt upprätthållande av funktioner hos marknadskopplingsoperatören (MCO) |
Artikel 15 Framtagande av kapacitetsberäkningsregioner |
Artikel 37 Förslag på algoritmutveckling |
Artikel 44 Fastställande av reservförfarande - Hansa |
Artikel 41 och 54 Harmoniserade högsta och lägsta priser |
Mer information
Kommissionens förordning CACM Länk till annan webbplats. (eur-lex.europa.eu)
Svenska kraftnät Länk till annan webbplats. (svk.se)
Entso-e Länk till annan webbplats. (entsoe.eu)
Engelska namnet är: Capacity Allocation and Congestion Managment (CACM)