2025-01-19 21:55:23
Leveranssäkerhet i elnätet
Med leveranssäkerhet menas att hushåll och företag alltid får den el de behöver, när de behöver den och utan avbrott.
- Ellagens funktionskrav
- Funktionskrav i Ei:s kvalitetsföreskrifter
- Elnätsföretag kan ansöka om undantag
- När ska luftledningar vara trädsäkrade?
- Elnätsföretaget ansvarar för trädsäkring
- Vad anses vara god kvalitet när det gäller antal avbrott?
- Ei:s rapport om leveranssäkerhet
- Ei:s statistik om leveranssäkerhet
- Elnätsföretagens risk- och sårbarhetsanalyser
Det finns funktionskrav för att elöverföringen ska anses vara av god kvaltiet.
Ellagens funktionskrav
Enligt ellagens funktionskrav ska elnätsföretaget ska se till att avbrott i överföringen av el till en elanvändare aldrig överstiger 24 timmar. Men om elnätsföretaget kan visa att avbrottet berott på ett hinder som ligger utanför företagets kontrollansvar finns undantag.
Funktionskrav i Ei:s kvalitetsföreskrifter
Utöver ellagens generella funktionskrav, ställer Ei strängare krav på avbrottstiden för punkter i nätet där man kan överföra mer än 2 megawatts effekt, se tabellen nedan. Reglerna har tagits fram för att undvika att elanvändare, oavsett nivå i elnätet, ska drabbas av avbrott som är längre än 24 timmar.
Vägledning till elnätsföretagen - leveranssäkerhet EIFS 2023:3
Elnätsföretag kan ansöka om undantag
I de nya kvalitetsföreskrifterna, EIFS 2023:3, som trädde i kraft den 1 januari 2024 finns det möjlighet att söka undantag från funktionskravet i ellagen och det utökade funktionskravet i kvalitetsföreskrifterna.
Det finns även undantag för elproduktionsanläggningar och energilageranläggningar samt, under vissa förutsättningar, för gränspunkter.
Lastintervall (megawatt) | Avbrottstid vid normala återställningsförhållanden (timmar) | Avbrottstid vid onormala återställningsförhållanden och mycket ovanliga händelser (timmar) |
---|---|---|
> 2 ≤ 5 | 12 | 24 |
> 5 ≤ 20 | 8 | 24 |
> 20 ≤ 50 | 2 | 24 |
> 50 | 2 | 12 |
När ska luftledningar vara trädsäkrade?
Trädsäkring innebär att luftledningar med en spänning över 25 kV (25 000 volt) inte ska kunna få avbrott på grund av nedfallande träd.
Luftledningar som har lägre spänning ska också vara trädsäkert utförda om de överför el till andra elnätsföretags elnät.
Luftledningar som leder till eller från vissa anläggningar som producerar el, och som har betydelse för elnätets funktion ur leveranssäkerhetssynpunkt, ska vara trädsäkrade.
Elnätsföretaget ansvarar för trädsäkring
För att elnätsföretaget ska kunna säkerställa elöverföring av god kvalitet kan elnätsföretaget behöva
- bredda och gallra ledningsgator
- byta ut oisolerade luftledningar mot förstärkta luftledningar, eller mot markförlagda kablar.
Hur ska ledningsgator se ut?
I kvalitetsföreskrifterna är det inte detaljreglerat hur ledningsgator ska se ut. Enligt EIFS 2023:3 finns istället ett generellt krav på trädsäkring, så att det också finns utrymme för elnätsföretaget att vara kostnadseffektivt.
Vad anses vara god kvalitet när det gäller antal avbrott?
Om en kund har färre än 4 avbrott anses överföringen av el vara av god kvalitet.
Men om en kund har fler än 11 avbrott under 12 månader anses överföringen av el inte vara av god kvalitet.
Ei:s rapport om leveranssäkerhet
Ei publicerar årligen en rapport över leveranssäkerheten i Sveriges lokalnät och regionnät baserat på elnätsföretagens inrapporterade avbrottsdata till Ei. Rapporten ger en god överblick över nuläge, historiska trender och specifika brister. Sammanställningen utgör en del av underlaget till Ei:s tillsyn över leveranssäkerheten i elnäten och kan också ge incitament och stöd till elnätsföretag som arbetar med att förbättra leveranssäkerheten i sina nät.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2023, Ei R2024:13
Tidigare års rapporter om leveranssäkerhet
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2022, Ei R2023:17
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2021, Ei R2022:11 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2020, Ei R2021:11 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2019, Ei R2020:08 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2018, Ei R2019:05 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2017, Ei R2018:16 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2016, Ei R2017:11 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2015, Ei R2016:17 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2014 Ei R2016:079 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2013, Ei R2015:14 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2012, Ei R2014:04 Länk till annan webbplats.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 2010, Ei R2012:04 Länk till annan webbplats.
- 2011 gjorde Ei ingen rapport om leveranssäkerhet i Sveriges elnät.
- Leveranssäkerhet i Sveriges elnät 1998–2008, Ei R2010:05 Länk till annan webbplats.
Ei:s statistik om leveranssäkerhet
Ei har statistik om leveranssäkerhet. Här hittar du Ei:s statistik om leveranssäkerhet i Excelformat och som öppna data.
Ei har också en kartfunktion (GIS-karta) som geografiskt sammanställer statistiken över leveranssäkerheten för åren 2016 och framåt. Här kan du navigera i kartan och se statistik över leveranssäkerheten i det svenska elnätet. Du kan välja att se per kommun, per nätkoncession för område och per redovisningsenhet
Elnätsföretagens risk- och sårbarhetsanalyser
För att elnätsföretagen ska fokusera åtgärder i elnäten där de ger störst effekt på leveranssäkerheten, gör elnätsföretagen risk- och sårbarhetsanalyser av elnäten samt upprättar åtgärdsplaner.
De elnätsföretag som har nät på spänningsnivåer under 220 kV (220 000 volt) är enligt ellagen skyldiga att årligen göra risk- och sårbarhetsanalyser samt upprätta en åtgärdsplan. Det betyder att kravet gäller alla lokalnäts- och regionnätsföretag, totalt cirka 170 elnätsföretag.
Risk- och sårbarhetsanalyser, åtgärdsplaner och avbrottsdata är underlag och data som vi på Ei använder för tillsyn av leveranssäkerheten i elnäten.