2024-10-09 19:20:00
Vägledning för utformning av nättariffer enligt EIFS 2022:1
Det är viktigt att säkerställa att nättarifferna är utformade på ett sådant sätt att det främjar ett effektivt utnyttjande av elnäten. Energimarknadsinspektionen (Ei) har tagit fram en föreskrift om hur nättarifferna ska utformas. Föreskriften trädde i kraft 2022 men ska tillämpas senast 1 januari 2027 av samtliga elnätföretag i Sverige. Här finns en vägledning till företagen.
Informationen vänder sig i första hand till elnätsföretag.
Samma tariffstruktur på alla nivåer av nätet
Föreskriften kommer att gälla för hela elnätsystemet. Det innebär att alla elnätsföretag i Sverige är skyldiga att utforma sina nättariffer i enlighet med föreskriften EIFS 2022:1, oavsett om det är transmissionsnäts-, regionnäts- eller lokalnätsföretag. För att underlätta för företagen har Ei tagit fram denna vägledning.
Genom en enhetlig reglering på alla nivåer av nätet är förhoppningen att en högre grad av förutsägbarhet uppnås. Givetvis kommer de olika komponenterna att skilja sig åt i storlek beroende av vilken nivå av nätet avgiften avser.
Bakgrund
Det har tidigare varit upp till elnätsföretagen att ta fram hur nättariffer ska utformas, under förutsättning att ellagens generella krav på objektivitet, icke-diskriminering och skälighet varit uppfyllda. I takt med att elektrifieringen intensifierats och mängden förnybar elproduktion ökat i elsystemet så ställer det också ökade krav på hur nättariffer ska vara utformade. Elnätsinvesteringar har en ganska lång tidshorisont innan investeringen kan tas i drift, och under tiden behöver nya aktörer få ansluta sig till elnäten. Därför är det viktigt att säkerställa att nättarifferna är utformade på ett sådant sätt att det främjar ett effektivt utnyttjande av elnäten.
Ei har tagit fram en föreskrift om hur nättarifferna ska utformas
Föreskriften trädde i kraft 2022 men ska tillämpas senast 1 januari 2027 av samtliga elnätsföretag i Sverige. Det innebär att elnätsföretagen har fram till dess att utforma sina nättariffer så att de uppfyller de krav som ställs i föreskriften.
Föreskriften innehåller ytterligare krav, utöver de krav som redan finns i ellagen, på hur nättariffen ska utformas. Ellagens krav på objektivitet och icke-diskriminering gäller även när föreskriften ska tillämpas.
Elnätsföretagen bör se över tariffnivåerna en gång per år
I anslutning till föreskriften har Ei lämnat ett allmänt råd som innebär att elnätsföretagen bör se över tariffnivåerna åtminstone en gång per år.
Avsikten med det allmänna rådet är att elnätsföretagen kontinuerligt ska arbeta med tariffsättningen, såväl nivåerna på tarifferna som övriga krav i föreskriften på hur tarifferna ska utformas.
Nättariffens fyra tariffkomponenter
Enligt föreskriften ska nättariffen bestå av:
- fast avgift
- energiavgift
- kundspecifik avgift
- effektavgift.
Nedan redogör vi för respektive tariffkomponent och hur olika aspekter kring dessa ska tolkas.
Fast avgift
Den fasta avgiften ska vara kostnadstäckande för elnätsföretaget. Det innebär att komponentens syfte är att finansiera de kostnader som elnätsföretaget inte får täckning för genom de kostnadsreflektiva och kundspecifika komponenterna.
Eftersom kostnaderna som ligger till grund för denna komponent inte påverkas av kundens användning av elnätet, ska den inte påverka kundens beteende.
Den fasta avgiften ska baseras på de residuala kostnaderna och ska fördelas utifrån kundens abonnerade effekt eller motsvarande. Avgiften ska fördelas i intervall som beror på storleken på abonnemanget. Nätkoncessionshavaren får tillämpa en annan fördelning av de residuala kostnaderna om fördelningen kan antas leda till ett mer effektivt nyttjande av elnätet.
Energiavgift
Energiavgiften ska motsvara de kortsiktiga rörliga kostnaderna. Avgiften ska tas ut med en avgift per kilowattimme. Avgiften får tidsdifferentieras. Mer om tidsdifferentiering.
Ett elnäts rörliga kostnader är de kostnader som varierar med kundernas användning av nätet. Dessa kostnader består till största del av nätförluster samt kostnaden för energiavgiften till överliggande nät.
Storleken på nätförlusterna kan variera beroende på vart i nätet som en kund finns. Exempelvis är nätförlusterna generellt lägre på högre spänningsnivåer. Energiavgiften bör därför skilja sig åt beroende av vilken spänningsnivå som kunden är ansluten till.
Kortsiktiga rörliga marginalkostnader är kostnader som är direkt kopplade till kundens förbrukning. Till exempel kostnader för nätförluster samt den rörliga delen av kostnaden för överliggande nät.
Om elnätsföretaget kan identifiera andra kostnader som har karaktären av kortsiktiga rörliga marginalkostnader ska de ingå i denna komponent. Till exempel de kostnader som uppstår för elnätsföretaget om ytterligare en kilowattimme (kWh) el överförs i nätet. Sådana kostnader kallas även för marginalkostnaden för elnätet.
Med kortsiktiga marginalkostnader menas den kortsiktiga kostnaden för att överföra en enhet till i ledningarna.
Det är inte ett genomsnitt av vad varje överförd enhet kostat, utan vad sista enheten kostar att överföra. Elnätsföretaget kan därmed få en högre intäkt från energiavgiften totalt än vad företaget har kostnader för att köpa in el för att täcka nätförlusterna. Det i sin tur innebär att elnätsföretagets residuala kostnader minskar.
Kundspecifik avgift
Den kundspecifika avgiften ska baseras på de kundspecifika kostnaderna och ska bestämmas till ett fast belopp per kund.
Avgiften ska reflektera de kostnader elnätsföretaget har för kunden och avgiften ska fördelas med lika belopp för kunder med motsvarande kostnader.
Denna komponent ska täcka de specifika kostnader som elnätsföretaget har för just den kunden eller kundgruppen, till exempel mätning, beräkning och rapportering. Dessa kostnader är sådana som kan hänföras till en specifik kund men som inte påverkar kundens kortsiktiga användning av nätet.
Ska varje nätanvändares kundspecifika kostnader beräknas?
Ja, elnätföretaget måste beräkna varje nätanvändares kundspecifika kostnader. Kundspecifika kostnader är i många fall likartade för liknande kunder. Det innebär att i många fall kan likartade kunder ges samma kundspecifika kostnader.
Fakturering av kundspecifika kostnader görs lämpligen genom en fast kostnad per kund. Observera att denna kostnad ska beräknas och tas ut per kund, och inte per abonnemang.
En fråga angående den kundspecifika avgiften som har dykt upp under arbetet med denna vägledning är om denna komponent får ingå i den residuala kostnadskomponenten.
Ei anser att elnätsföretagen behöver särskilja de kundspecifika kostnaderna i enlighet med vad som gäller enligt föreskriften, jfr. 2 kap. 1 § föreskriften EIFS 2022:1. Eftersom denna komponent inte ska påverka kundens beteende kan det tänkas att den kundspecifika avgiften inte behöver specificeras på elnätsföretagets faktura till kunden utan istället läggas till den fasta avgiften på fakturan.
Effektavgift
Effektavgiften utgörs av elnätsföretagets framåtblickande kostnader och ska tas ut baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras. Mer om tidsdifferentering.
Effektavgiften ska debiteras baserat på kundens uppmätta effekt, och så långt det går att matcha de tidpunkter när det är trångt i näten.
Elnätsföretaget kan prissätta effektavgiften för endast de timmar som är mest kritiska i nätet eller så kan en Time of Use-profil användas för att tidsdifferentiera avgiften (olika höga avgifter vid olika tidpunkter). Att effektavgiften ska tidsdifferentieras innebär att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Effektavgiften kommer att se olika ut mellan olika elnätsföretag.
Lagar och regler
Regler som styr elnätsföretagens verksamhet och utformning av tariffer finns i både svensk lagstiftning och i EU-lagstiftning.
Mer information
Du hittar utförligare resonemang kring varför de olika komponenterna är utformade som de är i Ei:s rapporter och PM som togs fram i arbetet med föreskriften.
Lokaliseringssignaler i elnätstariffer - Ei PM2020:03
Elnätstariffer - Statusrapport från teori mot verklighet Ei PM2021:03