2025-01-20 06:54:23
Konsultrapport om hur jämförelseverktyg för styr- och informationstjänster kan visas på Elpriskollen
Energimarknadsinspektionen (Ei) har låtit konsultfirman Afry kartlägga marknaden för styr- och informationstjänster och föreslå hur dessa skulle kunna visas på jämförelsesajten Elpriskollen. Rapporten, som överlämnades till Ei i november 2023, kommer att vara en del av beslutsunderlaget när myndigheten under 2024 tar ställning till om tjänsterna ska inkluderas på Elpriskollen.
Bakgrunden till uppdraget var att Ei i en tidigare rapport (Ei R2023:04) konstaterat att elhandelsföretagens erbjudanden om elavtal förändras och blir mer och mer komplexa till följd av den snabba energiomställningen och teknikutvecklingen. Vissa elhandelsföretag säljer inte bara el, utan erbjuder också olika styrtjänster (hårdvara och/eller mjukvara) och informationstjänster.
Vanligast är styrtjänst för elbilsladdning
Afry konstaterar i den rapport som nu överlämnats till Ei att det finns 44 olika tjänster för konsumenter – 36 informationstjänster och åtta styrtjänster. Informationstjänsterna erbjuds ofta i form av appar och visar information/analyser kring förbrukning och kostnader, exempelvis historisk förbrukning eller det nuvarande spotpriset. Den vanligaste styrtjänsten i studien är styrning av elbilsladdning via laddbox, utifrån husets effektgränser och elpris. Elpriset har blivit en populär signal att styra efter, till följd av höga elpriser de senaste åren.
Aktörer som erbjuder styr- och informationstjänster till konsumenter är elhandelsföretag, elnätsföretag, energitjänsteföretag, tillverkare, automationsföretag, installatörer, aggregatorer och återförsäljare, där ett företag kan ingå i flera av dessa aktörsgrupper. Energitjänsteföretag och tillverkare erbjuder i störst utsträckning ett ”komplett” erbjudande av hård- och mjukvara, medan elhandelsföretag oftare erbjuder appar som kan styra kompatibel hårdvara genom integrering med tredjepartstjänster.
Flera frågor återstår innan Ei tar beslut
Att inkludera ett jämförelseverktyg för styr- och informationstjänster på Elpriskollen kan enligt Afry underlätta mycket för konsumenter. Samtidigt finns ett antal aspekter som bör utredas vidare, bland annat hur ofta inrapportering av data till Elpriskollen ska ske, hur samtliga aktörer som erbjuder styr- och informationstjänster bäst identifieras, samt hur Ei bör förhålla sig till inrapportering till Elpriskollen från icke-svenska företag.
Ei har tidigare erbjudit elhandelsföretag att frivilligt rapportera styr- och informationstjänster till Elpriskollen. Möjligheten utnyttjades dock endast av ett fåtal företag och togs därför bort när nya Elpriskollen lanserades i juni 2023.
Under 2024 ska Ei ta ställning till om, och så fall hur, utbudet av dessa tjänster skulle kunna speglas på Elpriskollen för att ge en så heltäckande bild av marknaden som möjligt. Afrys rapport kommer att utgöra en del av beslutsunderlaget.
Rapport och mer information
Styr- och informationstjänster för konsumenter på elmarknaden - konsultrapport av Afry
Information om hur kunden kan bidra till flexibilitet i elsystemet