Av de elnätsföretag som omfattades av tillsynen redovisar 27 att de mottagit klagomål från sina kunder om bristande spänningskvalitet. Flertalet av bristerna håller sig inom normen och uppfyller därmed de spänningskvalitetskrav som finns i Ei:s föreskrifter. Tillsynen visade att spänningskvaliteten i de granskade elnäten i mångt och mycket lever upp till de krav som finns.
– Elsystemet genomgår ständig förändring och utveckling. Med införandet av nya teknologier, intermittent elproduktion, digitalisering och flexibilitetstjänster, blir det än mer viktigt för elnätsföretagen att upprätthålla god spänningskvalitet i elnäten, säger analytiker Marcus Tjäder på Ei.
Flest problem låg i elnätsföretagens nät
I de fall där Ei konstaterade bristande spänningskvalitet berodde cirka 63 procent av fallen på problem i elnätsföretagens egna nät. I resterande fall berodde problemen på fel i kundens anläggning eller hos tredje part, till exempel en närliggande industri eller annan anläggning.
De flesta elnätsföretag som granskats uppgav att de vidtar flera olika åtgärder för att säkerställa att överföringen av el uppfyller kraven på god spänningskvalitet enligt Ei:s föreskrifter. Elnätsföretagen mäter spänningskvaliteten vid anmälan från kunder eller vid andra indikationer. Cirka 80 procent av de granskade elnätsföretagen mäter spänningskvalitet kontinuerligt i nätet eller delar av nätet i transformatorstationer på olika spänningsnivåer.
Tillsynen fortsätter för att säkra spänningskvaliteten
I tillsynen valdes 35 elnätsföretag ut. Med en jämn spridning över hela landet representerar urvalet både små och stora företag, landsbygdsnät och stadsnät. Tillsammans levererar dessa företag el till cirka hälften av Sveriges elnätskunder.
Promemoria: Spänningskvalitet i elnäten 2017-2022 (Ei PM2023:06)
Föreskrift EIFS 2013:1. Länk till annan webbplats. Från 1 jan 2024 gäller Föreskrift EIFS 2023:3 Länk till annan webbplats..