Diagram 2: Inkomna ärenden och beslut, år 2019–2023]
− Vi har genomgått en intensiv period där vi bland annat har välkomnat många nya kollegor. Samtidigt har vi utvecklat vårt arbetssätt avsevärt. Vi har infört nya rutiner och effektiviserat processer, prioriterat muntlig dialog med elnätsföretagen i ett tidigare skede och förbättrat vår skriftliga kommunikation, berättar Daniel Norstedt.
Förra året genomförde avdelningen en omorganisering. Med fem handläggningsenheter stöttar kollegorna varandra med specialkompetens inom bland annat miljö, juridik och teknik. Det har lett till ett ökat samarbete i olika team.
− Vi är bättre rustade att möta skiftningar i inflödet av ärenden av olika kategorier i olika delar av landet. Just nu är det mycket ansökningar om koncession i norra Sverige och även många ärenden om icke koncessionspliktiga elnät, säger Daniel Norstedt.
Kraftig ökning av IKN-ärenden
Ei ser en ökning av ansökningar om bindande besked för icke koncessionspliktiga nät, så kallade IKN-ärenden. Vissa elledningar är undantagna från kravet om nätkoncession och får byggas utan tillstånd. IKN-ärenden har fördubblats de senaste åren och omfattar både småskaliga och storskaliga anläggningar. Och den här typen av ärenden förväntas öka framöver.
− Den kraftiga ökningen av IKN-ärenden var överraskande. Men vi har tillsatt mer resurser och förändrat vårt arbetssätt, vilket ledde till att vi under 2023 fattade 163 procent fler IKN-beslut än under 2022. Den stora ökningen av antalet bindande besked under förra året är bevis på att vi är på rätt väg och vi fortsätter med våra förbättringsåtgärder, säger Daniel Norstedt.
Satsningarna för att hantera den stora strömmen av IKN-ärenden har handlat om effektivare arbetssätt, fler resurser och tydligare webbinformation. På ei.se finns vägledning om vilka regler som gäller, information om när det är lämpligt att komma in med ett ärende till Ei och sammanställningar av vanliga frågor och svar.
Undantag från kravet på nätkoncession (IKN) Länk till annan webbplats.
Statistik och uppföljning leder till förbättring
En bättre uppföljning av ärenden har också bidragit till de goda resultaten. Med hjälp av samlad statistik kan Ei få en helhetsbild av handläggningstiden och på så sätt upptäcka både goda exempel och eventuella flaskhalsar. Statistiken hjälper också i dialog med nätföretagen, exempelvis genom att visa på hur e-tjänsten Dinkel erbjuder en snabbare ansökningsprocess.
Dinkel är Ei:s e-tjänst för koncessionsansökan. I e-tjänsten framgår det tydligt vad en ansökan ska innehålla. Färre kompletteringar i efterhand leder till snabbare handläggningstider.
− Dinkel är en viktig satsning från vår sida och har bidragit till att vi kan korta vissa handläggningstider. E-tjänsten gör det enklare för företagen att säkerställa att ansökan är fullständig, att inget saknas, och i företagsportalen kan de följa sina ärenden hos oss, säger Daniel Norstedt.
E-tjänst för ansökan om nätkoncession för linje (ei.se)