– Vi har vässat våra processer de senaste åren och tolv månader känns som en rimlig tid med tanke på att alla som berörs av en ledning ska ha möjlighet att tycka till. Det är viktigt att demokratin fungerar och att alla som vill får göra sin röst hörd, säger Karin Edvardsson, jurist och enhetschef på Ei:s avdelning för tillstånd och prövning.
Karin Edvardsson har jobbat på Ei sedan 2013 och under de fem år som gått har det hänt en hel del. Från att allt skrevs ut på papper har det mesta digitaliserats, fler jurister har anställts och processerna har förbättrats med målet att få ner handläggningstiderna. Det sistnämnda var nödvändigt, inte minst för att många ärenden, framförallt vad gäller ansökan om förlängt tillstånd, blev liggande alldeles för länge på myndigheten.
– I början av 2010-talet prioriterade vi ansökningar som handlade om att bygga nya elledningar. Bland annat för att vi inväntade en lagändring som skulle göra att samtliga befintliga koncessioner förlängdes automatiskt. Så blev inte fallet, för ett stort antal krävdes nya beslut. Det gjorde att vi hade en stor hög med förlängningsärenden som behövde hanteras. De senaste åren har vi jobbat hårt för att få ordning på högen och målet är att vi i slutet av 2019 inte längre ska ha någon ryggsäck med gamla ärenden.
Lagändringen 2013 innebar dock att många koncessioner förlängdes automatiskt, samt att Ei:s beslut inte längre är tidsbegränsade till 40 år utan gäller tillsvidare. En annan förändring var att de som vill överklaga ett beslut som gäller nätkoncession för el inte längre skulle vända sig till regeringen utan till mark- och miljödomstolen.