2024-09-19 19:29:59
Ny hantering av utskick av REMIT-avgiften
I år kommer Energimarknadsinspektionen (Ei) att skicka ut beslut om REMIT-avgiften via e-post utifrån de kontaktuppgifter som finns registrerade i CEREMP*. Ei ber därför alla aktörer att kontrollera, och vid behov uppdatera, sina uppgifter i CEREMP senast den 30 april 2023.
Ei tar varje år ut en avgift (REMIT-avgiften) för att finansiera arbetet med registerhållning respektive tillsyn och marknadsövervakning. REMIT-avgiften består av ett beslut och en faktura som skickas ut till samtliga aktörer som finns registrerade i den svenska delen av CEREMP-registret.
Beslut via e-post
I år kommer Ei skicka ut beslutet för REMIT-avgiften 2022 via e-post till de e-postadresser som finns registrerade i CEREMP. Det är därför viktigt att samtliga aktörer säkerställer att alla uppgifter, inklusive kontaktuppgifter, som finns i CEREMP är uppdaterade. Vi ber er därför se över och uppdatera gifterna så snart som möjligt, men senast den 30 april.
Faktura via e-faktura eller post
Fakturan skickas ut separat via e-faktura eller via post.
Besluts- och fakturadatum planeras till den 9 maj.
Läs mer om REMIT-avgiften.
Här finns instruktioner för att uppdatera uppgifter i CEREMP-registret. Pdf, 1.1 MB.
*Centralised European Registry for Energy Market Participants