2024-09-10 16:43:06
Ei arbetar för att stärka fjärrvärmekundernas ställning
Mot bakgrund av de senaste årens prishöjningar på fjärrvärmemarknaden har Energimarknadsinspektionen (Ei) gjort en analys med fokus på kundernas rättigheter och tagit fram en rad åtgärdsförslag.
Analysen visar att fjärrvärmekunderna behöver mer information om sina rättigheter, ökad tydlighet och transparens kring priser och prishöjningar samt ett ökat skydd mot oskäliga prisändringar.
Åtgärdsförslag för ökat kundskydd och transparens
Nu presenterar Ei flera åtgärdsförslag. Vissa handlar om nya eller ändrade regelverk och kräver vidare analys och konsekvensutredningar. Andra förslag på åtgärder är kunskapshöjande insatser som handlar om förbättrad informationen till kunderna.
Den 5 mars hålls ett seminarium där kundföreträdare, branschföreträdare och myndigheter kan komma med inspel och synpunkter på åtgärdsförslagen. Därefter tar Ei detta vidare. Hur och när de slutliga åtgärderna ska presenterat är ännu inte fastställt.
Här kan du läsa promemorian: Genomlysning av fjärrvärmemarknaden – en analys av kundskyddet
4 fakta om fjärrvärmemarknaden
- Fjärrvärme är en viktig uppvärmningsteknik i Sverige och en stor andel av småhus, flerbostadshus och lokaler förlitar sig på fjärrvärme som sin huvudsakliga värmekälla.
- I ett fjärrvärmenät finns det bara en säljare av fjärrvärme. Det beror på att fjärrvärme, till skillnad från el och naturgas, inte är uppdelat i nät och handel.
- Ei har inte någon tillsyn över priset på fjärrvärme eftersom det inte finns någon reglering av priser för fjärrvärme och fjärrvärmelagen reglerar inte heller anslutningsavgifter.
- Fjärrvärmekunder har rätt att förhandla om priset och om förhandlingen inte leder till en överenskommelse kan kunden ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..