2025-01-18 17:54:32
Fjärrvärme
För att underlätta för fjärrvärmeföretagen att följa reglerna sammanfattar vi här några av de kundnära (kundskyddande) bestämmelserna som finns på fjärrvärmeområdet.
Denna sida är under uppbyggnad. Välkommen åter!
- Energimarknadsinspektionens (Ei) tillsynsansvar
- Förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden
- Sammanfattning av fjärrvärmekundernas rättigheter
- Fjärrvärmeavtalet
- Information om priser
- Ändring av avtalsvillkor
- Förhandling och medling
- Utvärdering av Fjärrvärmenämnden funktion
- Mätning
- Fakturering
- Information om energianvändning
- Information om energiprestanda och förnybar energi
- Fjärrvärmeavbrott
- Mer information
- Kontakta oss
Energimarknadsinspektionens (Ei) tillsynsansvar
Ei har tillsynsansvar över flera regelverk på fjärrvärmemarknaden (fjärrvärmelagen, fjärvärmeförordningen och Ei:s föreskrifter EIFS 2009:3, EIFS 2022:3 och EIFS 2022:11).
Förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden
Ei har fått i uppdrag av regeringen att analysera behovet av ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden samt föreslå och genomföra insatser för att stärka fjärrvärmekundernas ställning. Framöver kommer Ei att ta fram författningsförslag om att fjärrvärmeföretag ska publicera information om kundrättigheter på ett liknande sätt som gäller för elleverantörer (ellagens kundnära bestämmelser). Uppdraget om att stärka kundskyddet på fjärrvärmemarknaden ska slutredovisas senast den 12 december 2025.
Ei föreslår att fjärrvärmeföretag publicerar information som beskriver kundernas rättigheter på sina webbplatser nära annan relevant information om fjärrvärme.
För att underlätta för företagen har vi tagit fram information (förslag på text) till fjärrvärmeföretagen att publicera på egna webbplatser.
Sammanfattning av fjärrvärmekundernas rättigheter
Här nedan hittar du en sammanfattning av fjärrvärmekundernas rättigheter enligt fjärrvärmelagen och Energimarknadsinspektionens föreskrifter EIFS 2022:3 och EIFS 2009:3.
Fjärrvärmeavtalet
Fjärrvärmeavtalet ska innehålla uppgifter om:
- fjärrvärmeföretagets åtagande gentemot fjärrvärmekunden
- priset för fjärrvärmen och hur det bestäms
- var fjärrvärmekunden kan finna information om fjärrvärmeföretagets priser för fjärrvärme
- den tid som avtalet löper
- i fråga om avtal som löper under en viss tid, vad som gäller med avseende på förlängning av avtalet
- mätning av mängden levererad värmeenergi och rapportering av mätresultaten till kunden samt fakturering av kunden
- om avtalet tillåter fjärrvärmeföretaget att göra en ensidig ändring av ett avtalsvillkor och om förutsättningarna för att fjärrvärmeföretaget ska få göra en sådan ändring
- villkoren för uppsägning av avtalet
- fjärrvärmeföretagets ersättningsansvar om det inte uppfyller avtalet
- vem som svarar för kostnader för en återställning efter
10.1 en anslutning till fjärrvärmeverksamheten
10.2 ett underhåll av rörledningarna, eller
10.3 ett borttagande av anslutningen - möjligheten att begära förhandling och att ansöka om medling enligt denna lag, och
- när avtalet ingås med en konsument, hur fjärrvärmeföretaget på sin webbplats eller på något annat sätt tillhandahåller information om bland annat oberoende användarrådgivning. (6 § fjärrvärmelagen)
Avtalsvillkor som i jämförelse med reglerna i fjärrvärmelagen är till nackdel för en konsument ska inte gälla. (4 § fjärrvärmelagen)
Information om priser
Fjärrvärmeföretaget ska tillgängliggöra sina priser. Följande uppgifter ska vara enkelt tillgängliga för kunder och allmänheten:
- fjärrvärmeföretagets priser för fjärrvärme
- priser för en anslutning till fjärrvärmeverksamheten och
- hur priset bestäms.
Om skilda priser gäller för olika kategorier av fjärrvärmekunder ska företaget tillgängliggöra uppgifter om grunderna för indelningen av fjärrvärmekunder i olika kategorier. (5 § fjärrvärmelagen) Prisinformationen ska:
- vara korrekt och tydlig. (5 § fjärrvärmelagen)
- vara lätt tillgänglig för allmänheten. Företaget ska på begäran sända uppgifterna i skriftlig form till den som begär det. Om företaget har en webbplats ska aktuell prisinformation publiceras på denna. (6 § EIFS 2009:3)
- innehålla priser för samtliga kundkategorier. Grunderna för indelning av kunder i olika kategorier ska anges på ett tydligt sätt. I informationen om pris för fjärrvärme ska prisets konstruktion anges. Alla kostnader, inklusive mervärdesskatt, ska uppges. (4 § EIFS 2009:3)
- innehålla alla befintliga avgifter för en anslutning till fjärrvärmeverksamheten.
Avgiftens konstruktion och ingående komponenter ska anges. Alla kostnader, inklusive mervärdesskatt ska uppges. (5 § EIFS 2009:3)
Ändring av avtalsvillkor
Fjärrvärmeföretaget måste informera om ändrade avtalsvillkor.
Om fjärrvärmeföretaget gör en ändring av avtalsvillkoren, ska fjärrvärmekunden skriftligen underrättas om ändringen senast 2 månader före den dag de ändrade villkoren ska börja gälla.
I underrättelsen ska skälen för ändringen anges samt en upplysning lämnas om att fjärrvärmekunden har rätt att begära förhandling, ansöka om medling och att säga upp avtalet. Om fjärrvärmeföretaget inte informerat kunden på detta sätt får de ändrade villkoren inte tillämpas. (18 § fjärrvärmelagen)
Förhandling och medling
Fjärrvärmeföretagets förhandlingsskyldighet
Ett fjärrvärmeföretag ska förhandla med en fjärrvärmekund som begär förhandling om fjärrvärmepriset eller den avtalade kapaciteten. (7 § fjärrvärmelagen)
Ett fjärrvärmeföretag ska förhandla med en fjärrvärmekund om en ensidig ändring av avtalsvillkoren till fjärrvärmekundens nackdel, om kunden begär förhandling inom 3 veckor från den dag kunden underrättades om de ändrade avtalsvillkoren. (19 § fjärrvärmelagen)
Det här ska fjärrvärmeföretaget göra vid en förhandling
Ett fjärrvärmeföretags skyldighet att förhandla med en fjärrvärmekund innebär att fjärrvärmeföretaget ska:
- ange skälen för det avtalsvillkor som förhandlingen gäller,
- ge fjärrvärmekunden tillräcklig information för en bedömning av skäligheten av avtalsvillkoret, och
- försöka komma överens med fjärrvärmekunden om avtalsvillkoret.
(8 § fjärrvärmelagen)
Kunden ska kunna förstå
Fjärrvärmeföretaget har oftast bestämt avtalsvillkoren och fjärrvärmekunden saknar ofta kunskap om de förhållanden som har betydelse för innehållet i avtalet. En förhandling kan överbrygga denna kunskapsklyfta mellan företag och kund.
Vid en förhandling ska fjärrvärmeföretaget ge kunderna tillräckligt underlag för att kunden ska förstå skälen till ändringen och kunna ta ställning till om avtalsvillkoret är skäligt eller inte.
Om förhandlingen avser en ändring av priset ska kunderna få information om:
- varför företaget har ändrat fjärrvärmepriset,
- vilka faktorer eller kostnader som har bidragit till det ändrade fjärrvärmepriset (exempel på faktorer och kostnader är bränslekostnader, driftkostnader, investeringskostnader, räntekostnader, elpriser, avskrivningstid, teknisk prestanda och kostnader för alternativa uppvärmningssätt),
- hur stora dessa kostnader är och
- om förhandlingen avser en höjning av priset, kopplingen mellan prishöjningen och de faktorer som föranlett den. (proposition 2007/08:60, s. 81 och Ei:s tillsyn, 2023–100498 Länk till annan webbplats.).
Fjärrvärmeföretaget ska svara på kundens argument
Att fjärrvärmeföretaget ska försöka komma överens med kunden om avtalsvillkoren (8 § 3) innebär att företaget ska ta del av kundens argument. Företaget ska svara på kundens argument med målsättningen att komma överens med kunden om avtalsvillkoret. (proposition 2007/08:60, s. 82).
Om förhandlingen inte leder till överenskommelse
Om en förhandling inte leder till någon överenskommelse ska fjärrvärmeföretaget meddela fjärrvärmekunden muntligt eller skriftligt om att förhandlingen är avslutad, och om skälen för fjärrvärmeföretagets inställning. (9 § fjärrvärmelagen).
Om parterna inte kommer överens – medling
Om en förhandling mellan ett fjärrvärmeföretag och en fjärrvärmekund inte leder till någon överenskommelse, får fjärrvärmeföretaget eller fjärrvärmekunden ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden (10 § fjärrvärmelagen).
Ansökan ska ha kommit in till Fjärrvärmenämnden inom 3 veckor från den dag då fjärrvärmeföretaget underrättade kunden om att förhandlingen avslutats (11 § fjärrvärmelagen).
Ett fjärrvärmeföretag får inte tillämpa nya villkor förrän det gått 3 veckor från det att en förhandling eller medling avslutats.
Mer information om medling Länk till annan webbplats.(energimyndigheten.se)
När börjar de nya villkoren gälla?
Om kunden har begärt förhandling men parterna inte kommer överens får de nya villkoren börja tillämpas tidigast inom 3 veckor från den dag fjärrvärmeföretaget underrättat kunden om att förhandlingen avslutats. (20 § fjärrvärmelagen)
Om kunden har ansökt om medling får villkoren börja tillämpas tidigast 3 veckor från;
- den dag Fjärrvärmenämnden meddelade beslutet att avsluta medlingen eller,
- om ansökan om medling lämnats utan bifall, tidigast 3 veckor från dagen för det beslutet. (21 § fjärrvärmelagen).
Utvärdering av Fjärrvärmenämnden funktion
Energimyndigheten har utvärderat Fjärrvärmenämndens funktion och har lämnat en rapport med förslag på åtgärder.
Energimyndighetens förslag på åtgärder — Fjärrvärmenämnden i sin nuvarande form bör läggas ner Länk till annan webbplats.(energimyndigheten.se)
Ei har i uppdrag att brett analysera, utvärdera och föreslå åtgärder för att stärka och utveckla de forum som finns för fjärrvärmeföretag och kunder, bland annat Fjärrvärmenämnden, samt analysera och utvärdera alternativ till de nuvarande lösningarna för kundskydd. Ei ska vara klar med detta arbete i december 2025.
Uppsägning av fjärrvärmeavtalet
- Om en kund har fått information om en ändring av villkoren till kundens nackdel har kunden rätt att säga upp avtalet inom 2 månader från den dag kunden fick informationen. (22 § fjärrvärmelagen).
- Om kunden begärt förhandling men parterna inte kommit överens har kunden rätt att säga upp avtalet senast 3 veckor från dagen kunden fick information om att förhandlingen avslutats. (23 § fjärrvärmelagen)
- Om kunden ansökt om medling men parterna inte kommit överens har kunden rätt att säga upp avtalet senast 3 veckor från dagen Fjärrvärmenämnden meddelade beslutet att avsluta medlingen eller, om ansökan lämnats utan bifall, senast 3 veckor från dagen för det beslutet. (24 § fjärrvärmelagen)
Tre månaders uppsägningstid
Om kunden säger upp ett fjärrvärmeavtal enligt ovan upphör avtalet att gälla 3 månader från dagen för uppsägningen. Under uppsägningstiden får de ändrade avtalsvillkoren inte tillämpas. (25 § fjärrvärmelagen)
Utan kostnad
Kunden får säga upp ett avtal enligt ovan utan att påföras någon kostnad, avgift eller annan förpliktelse till följd av uppsägningen. (26 § fjärrvärmelagen)
Mätning
Ett fjärrvärmeföretag ska:
- tillhandahålla den mätutrustning som behövs för mätningen, och
- mäta mängden levererad värmeenergi och dess fördelning över tid
- beräkna använd värmeenergi vid avsaknad av mätvärden. (6 a § fjärrvärmelagen)
Beräknad energianvändning
Om ett mätvärde från en mätare saknas eller har brister ska fjärrvärmeföretaget beräkna energianvändningen med en tillförlitlig metod. (2 kap. 2 § EIFS 2022:3)
I de fall energianvändningen beräknas bör fjärrvärmeföretaget utgå från tidigare uppmätt energianvändning hos fjärrvärmekunden och kundens förbrukningsprofil i enlighet med tillämplig branschstandard. Vid beräkningen får också övriga kända omständigheter ligga till grund för det beräknade mätvärdet. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)
Insamling av mätvärden
Fjärrvärmeföretaget ska för varje leveranspunkt samla in mätvärden efter varje leveransperiods slut. Insamlingen ska ske med regelbundna intervall och minst en gång per månad. (3 kap. 1 § EIFS 2022:3)
Fjärrvärmeföretaget ska även samla in mätvärden för varje leveranspunkt vid:
- nyanslutning
- permanent frånkoppling
- mätarbyte
- avflyttning, och
- inflyttning.
Insamling av mätvärden ska som huvudregel göras genom fjärravläsning.
Fjärrvärmeföretaget ska säkerställa att obehöriga inte får tillgång till information och styrfunktioner i mätaren samt att sådan information inte kan ändras, förstöras eller göras otillgänglig för den som är behörig att ta del av den. (3 kap. 2 § EIFS 2022:3)
Fakturering
Ett fjärrvärmeföretags fakturering av en fjärrvärmekund ska baseras på uppmätta mängder värmeenergi som har levererats till kunden eller, vid avsaknad av mätvärden, på beräknade mängder. (6 b § fjärrvärmelagen)
Ett fjärrvärmeföretag får inte ta ut någon avgift för att tillhandahålla en fjärrvärmekund fakturor, faktureringsinformation och information om energianvändningen. (6 d § fjärrvärmelagen)
Fjärrvärmeföretaget ska fakturera fjärrvärmekunden minst en gång per kvartal och erbjuda kunden elektronisk faktura (5 kap. 1–2 §§ EIFS 2022:3).
Fjärrvärmekundens faktura ska innehålla
Fakturan ska innehålla tydlig information om:
- kontaktuppgifter till fjärrvärmeföretaget
- debiteringsperioden och de mätvärden som faktureringen grundas på
- de gällande faktiska priser som fakturan grundas på
- de skatter och avgifter som tillämpas för fjärrvärme, och
- den energimix, angivet i andelar, som använts vid framställningen av fjärrvärme i fjärrvärmeföretagets fjärrvärmesystem.
Fakturan ska även innehålla en tydlig anvisning om var kunden kan ta del av:
- de av fjärrvärmeproduktionen orsakade årliga växthusgasutsläppen
- sin normalårskorrigerade energianvändning i grafisk form för innevarande debiteringsperiod med en jämförelse med samma period föregående år
- uppgifter om hur kunden kan lämna klagomål
- uppgifter om möjligheten att begära medling enligt 10–16 §§ fjärrvärmelagen (2008:263)
- information om ombudsmannatjänster eller annan tvistlösning
- kontaktinformation till oberoende användarrådgivning om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder, jämförbara slutanvändarprofiler och objektiva tekniska specifikationer för utrustning som använder energi, och
- jämförelseprofiler i samma användarkategori. (5 kap. 3 § EIFS 2022:3).
Om fjärrvärmeföretaget fakturerar fjärrvärmekunden baserat på ett beräknat mätvärde (eftersom ett uppmätt mätvärde saknats) ska fakturan innehålla uppgifter om hur mätvärdet har beräknats.
Fakturan ska justeras i enlighet med det faktiska mätvärdet när det uppmätta mätvärdet erhålls. (5 kap. 4 § EIFS 2022:3)
Information om energianvändning
Fjärrvärmeföretaget ska senast 15 dagar efter insamlingen av mätvärden lämna kunden information om mängden levererad värmeenergi för leveransperioden eller de mätvärden som beräknats. (4 kap. 1 § EIFS 2022:3)
Fjärrvärmeföretaget ska tillhandahålla mätvärden på ett för kunden tydligt och lättillgängligt sätt. Tidpunkten för insamling av mätvärden ska framgå. (4 kap. 2 § EIFS 2022:3)
Informationen om energianvändning bör ske i överenskommelse med kunden via någon av de kanaler som fjärrvärmeföretaget tillämpar, till exempel via internetbaserad media (Mina sidor), sms, e-post eller genom pappersutskrift. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)
Mängden levererad värmeenergi bör i vart fall anges i kWh och omfatta beräknad årsförbrukning. Informationen får uppdateras så ofta som mätaren tillåter i enlighet med den standard som utvecklats i branschen. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)
Information vid beräknade mätvärden
Om fjärrvärmeföretaget tillhandahåller kunden ett mätvärde som beräknats (eftersom uppmätt mätvärde saknats) ska följande anges:
- att mätvärdet är beräknat
- orsaken till att ett uppmätt mätvärde saknas eller har brister, och
- hur mätvärdet har beräknats.
Om ett uppmätt mätvärde därefter erhålls ska fjärrvärmeföretaget utan dröjsmål rapportera det mätvärdet till kunden. (4 kap. 3 § EIFS 2022:3)
Information om historisk energianvändning
Fjärrvärmeföretaget ska lämna kunden uppgifter om:
- energianvändning som minst omfattar de senaste tre åren (eller nuvarande avtals löptid om denna är kortare) motsvarande de intervaller för vilka faktureringsinformation har framställts, och
- energianvändning per dag, vecka, månad och år för en period som minst omfattar de senaste två åren (eller nuvarande avtals löptid, om denna är kortare). (6 kap. 1 § EIFS 2022:3)
Fjärrvärmeföretaget ska göra information om historisk energianvändning tillgänglig på ett ändamålsenligt sätt minst två gånger per år eller varje kvartal om kunden begär det. (6 kap. 2 § EIFS 2022:3)
Information om historisk energianvändning bör tillgängliggöras i ett lämpligt och användbart format eller enligt överenskommelse med kunden. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)
Tillgängliggörande av information för energitjänsteleverantör
Om fjärrvärmekunden skriftligen begär det ska fjärrvärmeföretaget lämna information om kundens mätvärden, energifakturor och historiska energianvändning till den energitjänsteleverantör som kunden har utsett. (6 kap. 3 § EIFS 2022:3)
Information om fjärrvärmekundens mätvärden, energifakturor och historiska energianvändning bör tillgängliggöras i ett lämpligt och användbart format eller enligt överenskommelse med kunden. (Ei:s allmänna råd EIFS 2022:3)
Information om energiprestanda och förnybar energi
Ett fjärrvärmeföretag ska se till att information om energiprestanda och andelen förnybar energi i företagets fjärrvärmesystem på ett enkelt sätt finns tillgänglig för var och en. De värden som redovisas ska avse föregående kalenderår då dessa finns tillgängliga, dock senast från den 1 juli året efter.
Om informationen publiceras på fjärrvärmeföretagets webbplats ska den vara tillgänglig utan särskild inloggning. (5 a § fjärrvärmelagen och 7 kap. 1 och 3 §§ EIFS 2022:3)
Ett fjärrvärmeföretag som ingår avtal med konsumenter ska på sin webbplats lämna tydlig information om oberoende användarrådgivning där fjärrvärmekunderna och allmänheten kan få råd om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder och jämförelseprofiler. (5 b § fjärrvärmelagen)
Regler om inrapportering till Ei
Fjärrvärmeföretagens skyldighet att lämna in uppgifter till Ei regleras i 40–43 §§ fjärrvärmelagen och i Ei:s föreskrifter EIFS 2022:11.
- Ett fjärrvärmeföretag ska ekonomiskt redovisa fjärrvärmeverksamheten särskilt genom att för varje år upprätta en årsrapport. Vid redovisning av fjärrvärmeverksamhet ska produktion av el som har skett samtidigt med produktion av den värme som distribueras i fjärrvärmeverksamheten anses ingå i verksamheten. Detsamma gäller försäljning av sådan el. (40 § fjärrvärmelagen)
- Ett fjärrvärmeföretag lämna uppgifter om drift- och affärsförhållanden i fjärrvärmeverksamheten (41 § fjärrvärmelagen). Uppgifterna om drift- och affärsförhållanden i fjärrvärmeverksamheten och en bestyrkt kopia av årsrapporten och yttrandet över granskningen av årsrapporten ska lämnas in till Ei. Uppgifterna och handlingarna ska ha kommit in till Ei inom 7 månader från räkenskapsårets utgång. (43 § fjärrvärmelagen)
Energimarknadsinspektionen har meddelat föreskrifter som mer detaljerat beskriver vilken information fjärrvärmeföretagen ska lämna in till Ei. (EIFS 2022:11)
Här finns praktisk information till företagen som ska rapportera:
Fjärrvärmeavbrott
Fjärrvärmeföretaget har rätt att stänga av fjärrvärmen till en konsument om konsumenten exempelvis har försummat sina skyldigheter enligt avtalet, till exempel om kunden inte betalat för fjärrvärmen.
Företaget måste först skicka en uppmaning till kunden att inom en angiven och skälig tid uppfylla sina skyldigheter enligt avtalet (27 § fjärrvärmelagen).
Fjärrvärmeföretaget har även rätt att stänga av fjärrvärmen till en konsument för att exempelvis undvika skador eller bygga ut fjärrvärmeverksamheten.
Avbrottet får inte pågå längre än vad som är nödvändigt för att genomföra åtgärden och företaget måste i god tid underrätta kunden om det kommande avbrottet om de kan förutse att det inte blir kortvarigt. (31 § fjärrvärmelagen)
Det finns regler om att fjärrvärmeföretaget ska ersätta skada som en konsument orsakas genom ett fjärrvärmeavbrott. Se 32–36 §§ fjärrvärmelagen.
Mer om fjärrvärmeavbrott och ersättningsansvar i 27–36 §§ fjärrvärmelagen Länk till annan webbplats.(energimarknadsbyran.se)