2025-02-07 02:49:58
Nu delredovisar Ei regeringsuppdraget om förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden
Inom ramen för uppdraget konstaterar Energimarknadsinspektionen (Ei) att förhandlingsskyldigheten enligt 8 § fjärrvärmelagen är verkningslös. Ei drar också slutsatsen att det krävs större transparens kring fjärrvärmeföretagens prissättning och ekonomi samt lagändringar, för att på riktigt stärka kundernas ställning på fjärrvärmemarknaden.
De senaste åren har fler och fler kunder börjat ifrågasätta fjärrvärmeföretagens allt högre priser. Då fjärrvärme är ett naturligt monopol har kunderna inga möjligheter att byta leverantör och begränsade möjligheter att byta uppvärmningsform då det ofta kräver stora investeringar. Utifrån detta och de åtgärdsförslag som Ei identifierade i promemorian ”Genomlysning av fjärrvärmemarknaden – en analys av kundskyddet Länk till annan webbplats.” gav regeringen Ei i uppdrag att utreda ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden
Länk till annan webbplats.. I uppdraget ingick även att utreda hur det reglerade tredjepartstillträdet fungerar i praktiken.
Ei föreslår ny transparensplattform och nya författningsförslag för ökat kundskydd
Fjärrvärmeföretagens förhandlingsskyldighet är i sin nuvarande utformning, (fjärrvärmelagen 8 §) verkningslös. I praktiken innebär den endast att företagen ska informera och försöka komma överens med kunden. För att verkligen stärka kundskyddet krävs därför ny lagstiftning och ökad transparens kring företagens ekonomi och prissättning.
I den här delredovisningen föreslår Ei att regeringen ger myndigheten ett tilläggsuppdrag med särskilt anslag för att utveckla en transparensplattform som gör det möjligt för kunder, allmänhet och media att få inblick i fjärrvärmeföretags verksamhet och finansiella ställning samt att jämföra fjärrvärmeföretag med varandra. Genom att lyfta fram fjärrvärmeföretagens prissättning och ekonomi i ljuset skapas förutsättningar för en form av självreglering. Det kan ge incitament för fjärrvärmeföretag att agera konkurrenskraftigt och ansvarsfullt samtidigt som kunderna ges verktyg för att fatta informerade beslut.
Ei kommer utreda hur en avgift kan finansiera transparensplattformen samt ökad tillsyn.
I det här deluppdraget har Ei även:
- Beslutat om att från och med 2026 publicera en årlig rapport om läget på fjärrvärmemarknaden.
- Vidtagit konkreta åtgärder för att öka både kundernas och branschens kännedom om respektive rättigheter och skyldigheter genom att utöka informationen på ei.se om innebörden i de lagar och förordningar som gäller på fjärrvärmemarknaden idag.
- Tagit fram förslag om nya regler om att fjärrvärmeföretag ska publicera information om kundrättigheter på sina webbplatser samt hänvisa till ei.se. Författningsförslag om detta kommer utformas till slutredovisningen av regeringsuppdraget. Ei rekommenderar redan nu att fjärrvärmeföretagen publicerar sådan information på sina webbplatser. För att förenkla för företagen har Ei tagit fram ett förslag på sådan text.
Ytterligare åtgärdsförslag kommer att presenteras i slutredovisningen av regeringsuppdraget.
Tredjepartstillträde fungerar väl
Ei har också utrett hur det reglerade tredjepartstillträdet fungerar i praktiken i syfte att öka nyttjandet av spillvärme. Ei:s bedömning är att tredjepartstillträde och de faktiska samarbetena mellan fjärrvärmeföretag och spillvärmeleverantörer fungerar väl.
Utredningen har utgått från en konsultstudie som baserats på litteraturstudier samt enkäter och intervjuer med fjärrvärmeföretag och leverantörer av spillvärme. Konsultstudien publiceras tillsammans med delredovisningen av uppdraget.
I konsultstudien framgår att det huvudsakligen är fjärrvärmeföretagen som är drivande i samarbeten om spillvärme. De hinder som framförs för öka utnyttjande av spillvärme är dess låga temperatur, potentiella spillvärmeleverantörers ointresse och höga transaktionskostnader. Möjliga lösningar på detta är kommunala värmeplaner och ett ökat samarbete mellan olika aktörer.
Nya författningsförslag samt ytterligare åtgärder för att stärka kundskyddet
Regeringsuppdraget ska slutredovisas senast den 12 december 2025. Till dess kommer Ei att utreda samt ta fram författningsförslag och konsekvensanalyser angående punkterna nedan:
- Nya krav om prisinformation som fjärrvärmeföretagen idag är skyldiga att publicera på sina webbplatser.
- Nya krav om att fjärrvärmeföretagen ger kunderna mer detaljerad information vid underrättelsen om prisändringar senast två månader innan ändringen börjar gälla.
- Kundskyddande lösningar som exempelvis att kunderna ges möjlighet att använda kollektiv förhandling.
- Möjligheten att utveckla de forum som finns för fjärrvärme, som exempelvis Prisdialogen och Fjärrvärmenämnden, samt utreda alternativ till de nuvarande lösningarna för kundskydd.
- Åtgärder för att minska riskerna med reinvesteringsbehovet i fjärrvärmenäten genom att ställa krav på investeringsplaner samt utreda miniminivåer för vad dessa planer ska innehålla.
Till delrapport och konsultstudie
Ei ansvarar för tillsynen över att fjärrvärmeföretagen följer fjärrvärmelagen, fjärvärmeförordningen och Ei:s olika föreskrifter som handlar om fjärrvärme (EIFS 2009:3, EIFS 2022:3 och EIFS 2022:11).
Lagar, förordningar och Ei:s föreskrifter (EIFS) Länk till annan webbplats.