Vill du lyssna på innehållet på ei.se? Starta genom att trycka på Spela upp i verktygspanelen. Du kan också pausa, stoppa, spola framåt eller bakåt, justera volym och uppläsningshastigheten.

2025-03-18 11:01:05

Elhandelsföretag visar fortsatt brister i informationen när elavtal löper ut

På grund av fortsatta klagomål har Energimarknadsinspektionen (Ei) återigen granskat några elhandels­företag för att se hur de informerar sina kunder när tidsbestämda avtal är på väg att löpa ut. Även den här gången fann Ei att några företag inte följer de krav som ställs i ellagen och i Ei:s föreskrifter.

Våren 2022 inledde Ei tillsyn för att granska vilken information Stockholms Elbolag och Svealands Elbolag ger sina kunder när deras tidsbestämda avtal är på väg att löpa ut. Under granskningen visade det sig att informationen de skickade till kunderna var bristfällig och företagen fick därför föreläggande om att åtgärda bristerna. Ei avslutade sedan tillsynen i april 2023 efter att företagen vidtagit åtgärderna.

För att påminna alla elhandelsföretag om vilka regler som gäller när ett tidsbestämt elavtal är på väg att löpa ut skickade Ei tillsammans med Konsumentverket ut ett brev med information. Brevet skickades i oktober 2023.

Trots detta har Ei tagit emot ytterligare klagomål angående Stockholms Elbolag och Svealands Elbolag. Precis som tidigare handlade klagomålen om att kunderna får bristfällig eller ingen information alls från dessa två företag innan tidsbestämda avtal löper ut. Därför inledde Ei återigen tillsyn i februari 2024 för att kontrollera om den tidigare granskningen fått avsedd effekt och för att granska hur bolagen numera hanterar tidsbestämda avtal som löper ut.

Totalt har fyra företag granskats

Utöver Stockholms Elbolag och Svealands Elbolag har även elhandels­företagen Cheap Energy och Motala Energi ingått i tillsynen. Detta på grund av att Ei tagit emot samma typ av klagomål och anmälningar även från deras elkunder. Under tillsynen konstaterade Ei att det fanns brister i de informations­brev som samtliga företag skickat till kunder när tids­bestämda avtal löper ut. Företagen fick därför förelägganden om att efterleva de krav som ställs i ellagen och i Ei:s föreskrifter. Bristerna skiljer sig åt mellan företagen och varje föreläggande är därför anpassat efter de specifika bristerna i respektive informationsbrev.

Elkunden har rätt till särskild information

Enligt ellagen ska elkunder som har ett tidsbestämt elavtal hos sitt elhandels­företag få information tidigast 90 dagar och senast 60 dagar innan avtalet löper ut. Syftet med bestämmelsen är att elkunden i god tid ska kunna undersöka marknaden och vid önskemål teckna ett annat avtal.

Den här informationen ska lämnas till elkunden:

  • Det ska framgå när det nuvarande avtalet upphör.
  • Det nya avtalets bindningstid och uppsägningstid ska anges. Om det nya avtalet gäller tills vidare ska detta framgå. Informationen behöver vara tydlig och det räcker inte att hänvisa exempelvis till avtalsvillkor eller företagets webbplats.
  • Avtalstypen för det nya avtalet ska anges så att det framgår om det exempelvis är ett avtal om fast pris, rörligt pris eller ett mixavtal. Om avtalet har ett rörligt pris ska det framgå om det är ett kvarts- eller timprisavtal, månadsbaserat rörligt avtal eller någon annan typ av avtal. Informationen ska också redogöra för vad det rörliga priset är baserat på, exempelvis om priset är baserat på elbörsens spotpris, elhandelsföretagets inköpspris eller något annat. Med dessa uppgifter har kunden möjlighet att förstå hur det nya avtalet är prissatt.
  • Det nya avtalets pris ska anges och därmed är elhandelsföretaget skyldigt att ange ett specificerat pris för elen. För att möjliggöra en jämförelse av avtalet ska det totala elpriset anges per kilowattimme uppdelat på medelspotpris, påslag och mervärdesskatt, exklusive års- eller månadsavgift.
  • Eftersom ett rörligt elpris inte går att förutse, måste elpriset anges genom någon form av hänvisning till ett tidigare elpris. Exempelpriset ska avse det pris som gällde för en specifikt angiven månad som inte är äldre än två månader räknat från det datum informationen skickas till kunden. Det ger möjlighet för elkunden att jämföra det nya avtalet med andra alternativ på marknaden.

Samtliga ärenden är nu avskrivna och avslutade

Ei har granskat fyra elhandelsföretag som alla ingår i koncernen Elify Energy Group; Stockholms elbolag, Svelands Elbolag, Cheap Energy, Motala Energi.

Alla fyra elhandelsföretag har följt Ei:s förelägganden.

Kontakt
Registratur
Helgfria vardagar 08.00-17.00

016-16 27 07

Skicka meddelande till oss

Eftersom Energimarknadsinspektionen (Ei) är en myndighet gäller offentlighetsprincipen. Det innebär att innehållet i ditt meddelande kan bli allmän handling och lämnas ut om någon begär det. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill att vi ska kunna nå dig, men undvik helst känsliga uppgifter i meddelandet.

Läs mer här om allmänna handlingar och offentlighetsprincipen och hur vi hanterar personuppgifter.








AvsandarURL

Fler nyheter