2024-12-14 06:16:59
Hur ser Ei på frågor om kunder som inte möjliggör för elnätsföretag att byta elmätare?
Energiomställningen ställer nya krav på tekniken i elnäten och senast den 1 januari 2025 ska alla elnätsföretag ha installerat elmätare med en rad nya funktioner hos sina kunder. Det förekommer dock att kunder inte gör det möjligt för företagen att installera nya mätare. Energimarknadsinspektionen (Ei) får en del frågor främst från elnätsföretag om hur vi bedriver tillsyn och vad som gäller runt frånkoppling.
Därför behöver mätarbyten ske
Smarta elmätare är en viktig del för att möjliggöra omställningen till ett hållbart energisystem. De ger elanvändare incitament och möjlighet att påverka sina elkostnader genom exempelvis anpassning av elförbrukningen efter elpris.
I de nya smarta mätarna finns bland annat funktioner för kvartsmätning och fjärravläsning, samt att de kan mäta både uttag och inmatning för exempelvis en villa med solceller. Mätarna ger också elnätsföretagen nya möjligheter att övervaka elnäten och förebygga risken för strömavbrott. Det behövs när andelen planerbar elproduktion sjunker.
Kunder som inte möjliggör mätarbyten
Det händer att elnätsföretag vänder sig till Ei för att de inte får åtkomst till elmätaren hos enstaka kunder. Företagen uppger att vissa kunder exempelvis inte svarar vid förfrågningar om tidsbokning för mätarbyte. Detta försvårar för elnätsföretagen att byta ut alla elmätare senast den 1 januari 2025.
Ei har uppfattat att det finns en oro hos vissa elnätsföretag att Ei ska besluta om föreläggande med vite eftersom de inte kan installera smarta mätare som uppfyller funktionskraven i tid.
En fråga som också har uppstått är om nätkundernas anläggningar kan frånkopplas till dess att elmätaren har bytts ut, alltså avbryta överföringen av el.
Ei:s arbete med tillsyn och vitesförelägganden
Som tillsynsmyndighet ska Ei säkerställa att elnätsföretagen lever upp till kraven i ellagen och mätförordningen. Under 2025 planerar Ei att granska att elnätsföretagen uppfyller sina skyldigheter att installera elmätare som uppfyller funktionskraven.
Vid tillsyn begär Ei först att elnätsföretagen redogör för om de uppfyller kraven. Om ett elnätsföretag inte har installerat smarta elmätare med gällande funktionskrav hos sina elnätskunder, kan Ei förelägga företaget att åtgärda bristerna inom en viss tid. Ett föreläggande får förenas med vite.
Syftet med vite är att förmå elnätsföretaget att följa myndighetens beslut. Vite får därför inte användas om företaget kan antas sakna faktisk eller rättslig möjlighet att göra det som beslutet handlar om. Det följer av lagen (1985:206) om viten.
Föreläggande vid vite används som påtryckningsmedel när Ei anser att ett företag haft möjlighet att följa regelverket och tidigare förelägganden, men ändå inte lever upp till kraven. Om ett föreläggande som är förenat med vite inte uppfylls, kan Ei ansöka hos domstol om att vite ska dömas ut. Det är domstolen som beslutar om det faktiska vitet.
Regelverket ger Ei mandat att kräva att elnätsföretag genomför alla lämpliga åtgärder som det kan genomföra. Samtidigt får en myndighets åtgärder aldrig vara mer långtgående än vad som behövs. Åtgärderna måste stå i proportion till det avsedda resultatet. Dessa förutsättningar är något som Ei aktivt tar hänsyn till inom ramen för tillsynen.
Ett väsentligt avtalsbrott krävs för att frånkoppla
En frånkoppling får bara ske om kunden har gjort sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott. Det följer av 11 kap. 2 § ellagen. Vad som utgör väsentligt avtalsbrott regleras i avtalet mellan nätföretaget och kunden.
Ei har inte tillsyn över frågor som rör frånkoppling på grund av avtalsbrott och kan inte ge vägledning om vad som är ett väsentligt avtalsbrott. Elnätsföretag måste själva bedöma om hindrandet av åtkomst till elmätare utgör ett väsentligt avtalsbrott. Om elnätsföretaget och kunden inte kan komma överens kan en domstol lösa tvisten.
Avgöranden i domstol kan ge elnätsföretagen vägledning om det föreligger ett väsentligt avtalsbrott som kan leda till frånkoppling, eller inte. Elnätsföretag kan också hos Kronofogden ansöka om handräckning för att få tillbaka sin egendom (den gamla elmätaren) eller få tillgång till anläggningar för att kunna byta elmätare.