2025-02-13 20:06:21
Hur övervakar vi handeln för en trygg och rättvis energimarknad?
Varje dag sker över 16 000 transaktioner på grossistmarknaden för el och gas. Energimarknadsinspektionen (Ei) arbetar för att säkerställa en rättvis och transparent energimarknad. Genom övervakning och internationellt samarbete motverkar Ei marknadsmanipulation och insiderhandel.
Övervakningen av ett misstänkt beteende som insiderhandel eller marknadsmanipulation på grossistmarknaden för el och gas är en daglig uppgift för Ei. Övervakningen handlar om att se till att marknadsaktörerna följer samma regler och att ingen får en orättvis fördel.
− Vår uppgift är att skapa en trygg och rättvis marknad där ingen kan utnyttja systemet för egen vinning. Du ska kunna lita på att priserna på energimarknaden reflekterar det utbud och den efterfrågan som råder, säger analytiker Daniel Frisö-Grön på Ei.
Från misstanke till åtgärd
En tillsyn på Ei börjar ofta med en anmälan eller genom egna upptäckter i övervakningen. Det kan också vara en planlagd tillsyn, det vill säga att Ei gör en bredare tillsyn för att se att en viss del av regelverket följs. Vid en misstanke om en överträdelse utreder vi ärendet med dataanalys och beräkningar för att jämföra hur en viss transaktion kan ha påverkat marknaden. Ibland kan Ei också begära in ytterligare information från aktörerna för att skapa en helhetsbild.
− När vi granskar ett ärende använder vi oss av beräkningar för att se hur ett visst beteende kan ha påverkat marknaden. Om marknaden har påverkats utreder vi sedan ärendet vidare, förklarar Daniel Frisö-Grön.
Om det finns anledning att anta att brott rapporterar Ei ärendet vidare till Ekobrottsmyndigheten (EBM), som tar över utredningen och som också har möjlighet att väcka åtal.
Samarbete för att lägga hela pusslet
Eftersom handeln med energi sker över landsgränserna är internationellt samarbete en viktig del av Ei:s arbete. Vi arbetar nära den europeiska tillsynsmyndigheten Acer* som i ett första steg samlar in sekretessbelagd data om energitransaktioner från hela EU. Acer sitter på helhetsbilden eftersom alla energibörser inom EU skickar in sin data, som sedan skickas vidare till berörda nationella tillsynsmyndigheter.
− Från Acer kan vi se exakt hur ett företag har agerat i sin handel. Vi får också tillgång till data från Danmark och Finland, samt publik data från börserna som visar på handeln på marknaden i stort. Alla delar är viktiga pusselbitar när vi utreder ett ärende, säger Daniel Frisö-Grön.
Samverkan sker även inom NordREG, en samarbetsorganisation för de nordiska tillsynsmyndigheter där erfarenheter och lärdomar delas. Samarbetet ger stora fördelar i övervakningsarbetet eftersom många marknadsaktörer är aktiva i flera nordiska länder.
Två pelare för rättvis och transparent handel
Två regelverk är grunden till Ei:s tillsynsarbete. Den första är ett regelverk inom EU som kallas Remit-förordningen. Den ska förhindra otillbörlig marknadspåverkan och insiderhandel på energimarknaderna. Lagen kräver att aktörer rapporterar sina transaktioner och offentliggör viktig information som kan påverka marknadspriserna.
Data som Ei erhåller från Acer enligt Remit-förordningen är konfidentiell, vilket är avgörande för att upprätthålla förtroendet på marknaden. Endast ett fåtal personer har tillgång till de känsliga uppgifterna som hanteras enligt strikta säkerhetsrutiner.
− Vi arbetar med samma sekretess och säkerhetssystem som Acer, vilket innebär att företagen kan känna sig trygga med att vi inte röjer känslig information, säger Daniel Frisö-Grön.
Den andra kallas Transparensförordningen och fokuserar på att alla aktörer ska ha samma tillgång till viktig information om exempelvis el- och gasproduktionsanläggningar. Genom att säkerställa att alla aktörer samtidigt har lika tillgång till prispåverkande information missgynnas inget företag, oavsett storlek.
Skillnaden mellan dessa två regelverk är att Remit förbjuder olaglig handel, medan Transparensförordningen handlar om att säkerställa att marknaden är rättvis genom informationsdelning.
Förändringar inom Remit
För att minska förekomsten av felaktiga handelsordrar på elmarknaden har Ei startat ett tillsynsprojekt. Syftet med projektet är att öka kunskap och medvetenheten hos aktörer om de regelverk som gäller. Arbetet pågår till och med första kvartalet 2025 och redovisas i en rapport på ei.se.
Samtidigt, i februari 2024, fick Ei ett regeringsuppdrag som handlar om att bedöma hur svensk lagstiftning eventuellt behöver kompletteras med anledning av de ändringar som skett i Remit-förordningen. Uppdraget är en följd av den omarbetning som skett inom elmarknadslagstiftningen inom EU. Ei ska redovisa uppdraget till Klimat- och näringslivsdepartementet senast den 20 januari 2025.
- De nya kraven innebär att marknadsaktörerna kommer att behöva förhålla sig till uppdaterade skyldigheter inom Remit. Förändringarna kommer att lägga starkare fokus på att upptäcka och förhindra marknadsmissbruk. Det i sin tur kommer att kräva både tekniska och juridiska förändringar i hur Ei genomför tillsyn, säger Daniel Frisö-Grön.
Fotnot: *ACER (The European Agency for the Cooperation of Energy Regulators) är en byrå för samarbete mellan EU:s tillsynsmyndigheter inom energiområdet.
Mer information
Mer om uppdraget: Senaste nytt inom regeringsuppdraget revidering av Remit-förordningen. Länk till annan webbplats.
Planlagd tillsyn 2024: Ei inleder tillsyn med fokus på felaktiga handelsordrar Länk till annan webbplats.
Grossistmarknaden för el i korthet – från prissättning till transparens
- Utbud och efterfrågan styr priset
Priserna på grossistmarknaden för el sätts baserat på utbud och efterfrågan. Priset varierar beroende på hur mycket el som finns hur mycket som efterfrågas och hur mycket kan överföras i elnätet. - Alla måste ha samma information
För att handeln ska vara rättvis måste alla aktörer på marknaden ha samma information om tillgänglig kapacitet och produktionsförhållanden. Aktörerna kan vara elproducenter, elnätsföretag och större elintensiva företag, - Marknadsmeddelanden vid avvikelser
Om det uppstår en avvikelse, till exempel att en kärnkraftsreaktor får problem eller ett vindkraftverk stängs ner, måste marknadsaktörerna skicka ut ett marknadsmeddelande. Detta meddelande ska skickas inom en timme efter en upptäckt avvikelse. - Transparensförordningen säkerställer öppenhet
Transparensförordningen från 2013 kräver att marknadsaktörer publicerar uppgifter om produktion, överföring och förbrukning av el. Syftet är att alla aktörer kan fatta välgrundade beslut baserat på samma information.