Ett av Ei:s uppdrag är att bedriva tillsyn mot elhandelsföretag och elnätsföretag. Ett tillsynsområde handlar om att granska att elhandelsföretag följer de konsumentnära bestämmelserna som anges i ellagen, till exempel att företagen lämnar rätt information på fakturaspecifikationen.
– Fakturan är fortfarande en viktig informationskälla för många kunder. Den information som enligt ellagen måste finnas med på en faktura behövs för att kunden ska kunna göra aktiva val på elmarknaden. Ursprungsmärkningen visar hur elen har producerats och vilken miljöpåverkan den har. Det är information som gör det möjligt för svenska hushåll att aktivt välja elavtal som värnar om miljön. Som konsument har man vissa rättigheter som är viktiga att känna till och elleverantören måste på fakturan informera om dessa rättigheter. Det handlar ytterst om att kunden ska kunna lita på uppgifterna som finns på fakturan och därmed ha förtroende för både elleverantören och för branschen, säger Johan Hjalmarsson, jurist på Ei.
Under 2018 inledde Ei tillsyn av elhandelsföretaget GNP Energy Sverige AB (GNP). Vid Ei:s genomgång av fakturaspecifikationen framgick det att den saknade viktig konsumentinformation.
- Företaget lämnar ingen information på fakturaspecifikationen om konsumentens rättigheter.
- Företaget lämnar ingen information på fakturaspecifikationen om elens ursprungsmärkning.
Energimarknadsinspektionens beslut
Ei har förelagt GNP att åtgärda bristerna inom sex veckor, räknat från det att GNP tagit emot Ei:s beslut. Om GNP inte gör det riskerar företaget ett vite på totalt 60 000 kronor i månaden fram till dess att bristerna är åtgärdade.