2025-03-22 20:55:49
Domstol går på Ei:s linje – elhandlare måste förbättra sin konsumentinformation
Förvaltningsrätten delar Energimarknadsinspektionens (Ei:s) bedömning att elhandlaren SverigesEnergi måste förbättra sin information till konsumenter.
I slutet av 2017 fattade Ei beslut om att SverigesEnergi skulle åtgärda brister i sin konsumentinformation. Ei konstaterade då att kunder till elhandelsföretaget inte fick den information som de enligt ellagen har rätt till, innan avtal tecknas via webb, telefon, brev, partnerförsäljning och direktförsäljning.
Ei konstaterade också bland annat att det i informationen som ska lämnas innan avtalet tecknas saknades uppgifter om pris för flera priskomponenter i det rörliga avtalet och att det inte framkom hur priset fastställs för de priskomponenter som varierar månad för månad.
SverigesEnergi överklagade Ei:s beslut till Förvaltningsrätten i Linköping.
Nu har domstolen lämnat besked i frågan och i huvudsak har domstolen gått på Ei:s linje. Domstolen ändrade dock vid vilken tidpunkt företaget ska ändra sin konsumentinformation. Beslutet är förenat med ett vite om det inte följs.