När företag som ingår i samma koncern lämnar information till elkunder ska de enligt ellagen ange sin identitet på ett sådant sätt att det tydligt framgår vilken verksamhet företagen bedriver.
Syftet är att det ska vara tydligt för kunden vem som är avsändaren. En koncern ska inte kunna dra otillbörlig nytta av att både elhandelsföretaget och elnätsföretaget finns inom samma koncern.
Under året har Energimarknadsinspektionen (Ei) förelagt företag inom två koncerner att åtgärda informationen på sina respektive webbplatsen så att det tydligt framgår om det är elnätsföretaget eller elhandelsföretaget som står bakom informationen.
Tidigare i år förelades Boo Energi ekonomisk förening att förtydliga informationen på sin webbplats och i början av juni förelades Eon Energilösningar respektive Eon Energidistribution att förtydliga sin webbinformation.
Boo Energi ekonomiska förening har nu skickat in en beskrivning av sina åtgärder till Ei och Eon Energilösningar och Eon Energidistribution har fram till slutet av sommaren på sig att återkomma till Ei med en beskrivning av sina åtgärder.
Uppföljning/Avskrivning
Boo Energi har skickat in underlag till Ei som visar att företaget har åtgärdat de påtalade bristerna. Ei avskrev därför ärendet den 12 juli 2018.
E.ON Energilösningar (elhandel) och E.ON Energidistribution (elnät) har ändrat på sina webbplatser och Ei bedömer att de uppfyller bestämmelsen i 3 kap. 23 § ellagen. Ärendena avskrevs den 10 februari 2020.