Både privatpersoner och företag som kontaktar Ei uppger att de känner sig lurade av telefonförsäljare. Det kan till exempel handla om att telefonförsäljaren genomfört ett byte av elhandlare mot ens vilja, att det nya elavtalet har orimligt lång uppsägningstid eller att man varit tvungen att betala en depositionsavgift.
– Många som kontaktar oss upplever att det har blivit utsatta för väldigt aggressiva försäljningsmetoder och ofta har man inte själv uppfattat att man tackat ja till något, säger Sanna Westman Carling, analytiker på Ei.
Olika regler för privatpersoner och företag
De flesta elhandelsföretag är seriösa och jobbar aktivt för att vara tydliga och hålla en hög servicenivå gentemot sina kunder. Men det finns även aktörer på marknaden som får klagomål om bland annat oschyssta försäljningsmetoder. Som kund är det därför bra att vara uppmärksam och känna till sina rättigheter.
Som privatperson har du enligt lag rätt att ångra dig upp till 14 dagar efter att du ingått ett avtal. Småföretagare däremot omfattas inte av samma konsumenträttigheter som privatpersoner.
– Det finns ingen ångerrätt för företag och heller inget krav på att ett avtal måste vara skriftligt. Det är därför viktigt att du som är företagare tar reda på vad det är du tackar ja till. Annars kan det bli så att du sitter fast i ett avtal som du inte vill ha. Småföretagare har inte samma skydd som konsumenter och inte heller samma möjligheter att få hjälp vid tvistelösning, som till exempel att ta sitt ärende till Allmänna reklamationsnämnden. Företagare måste själv driva tvisten i domstol vilket kan vara dyrt och ta mycket tid, säger Sanna Westman Carling.
I vissa fall uppger försäljarna att de samarbetar med kundens befintliga elleverantör eller elnätsföretag, trots att de inte gör det. Det är vilseledande och kan göra kunden mer benägen att låta sig övertalas att teckna ett avtal på felaktiga grunder.
– Vår erfarenhet är att de nöjdaste kunderna är de som tar god tid på sig att jämföra olika elavtal i stället för att tacka ja till erbjudanden på telefon. Vi rekommenderar att man använder vår tjänst Elpriskollen som är en oberoende prisjämförelsetjänst för elavtal, säger Sanna Westman Carling.
Ei:s tillsyn
Inom elhandelsområdet bedriver Ei tillsyn över de områden som finns beskrivna i ellagens konsumentbestämmelser. Ei genomför planerade tillsynsinsatser, men startar också tillsyn när det kommer in en anmälan till Ei eller annan indikation på att lagen inte följs. Inom vissa områden ligger tillsynsansvaret på andra myndigheter, till exempel Konsumentverket.
– Ibland dyker det upp nya fenomen på marknaden som vi inte kommer åt via tillsyn, det kan till exempel vara företag som agerar mellanhänder utan att vara registrerade som elhandlare eller försäljningsmetoder som är oschyssta utan att vara direkt olagliga. Så det allmänna rådet är att om du känner dig det minsta tveksam, tacka nej till erbjudandet och ta reda på mer innan du bestämmer dig, säger Sanna Westman Carling.