Vill du lyssna på innehållet på ei.se? Starta genom att trycka på Spela upp i verktygspanelen. Du kan också pausa, stoppa, spola framåt eller bakåt, justera volym och uppläsningshastigheten.

2025-05-25 03:45:57

Vanliga frågor och svar - Remit- och transparensförordningen

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om Remit- och transparensförordningen. Välj vad du vill läsa mer om.

Allmänt om regelverken

Remit, som är en förkortning av Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency, är ett EU-regelverk som syftar till att förhindra insiderhandel och otillbörlig marknadspåverkan på grossistmarknaderna för energi (el och gas) inom EU. Regelverket ska bidra till att skapa öppenhet och rättvisa villkor för samtliga marknadsaktörer.

Mer om Remit

Transparensförordningen, som också är ett EU-regelverk, ställer krav på att tekniska uppgifter om produktion, överföring och förbrukning av el rapporteras och offentliggörs. Rapporteringen sker via Entso-e:s transparensplattform och syftar till att främja en välfungerande elmarknad.

Mer om Transparensförordningen

Remit reglerar integritet och insyn på grossistmarknaderna för el och gas. Regelverket kräver att marknadsaktörer rapporterar insiderinformation och handelstransaktioner för att motverka marknadsmissbruk och säkerställa rättvist agerande på marknaden.

Transparensförordningen kompletterar Remit genom att ställa krav på rapportering av tekniska uppgifter om elnätets drift, såsom produktion, överföringskapacitet och förbrukning.

Remit fokuserar på marknadsaktörernas agerande på grossistmarknaderna för el och gas, medan transparensförordningen handlar om tekniska driftdata inom elmarknader.

Ei ansvarar för att övervaka efterlevnaden av Remit i Sverige. Ei samarbetar med Byrån för samarbete mellan europeiska tillsynsmyndigheter (Acer) i frågor som rör rapportering, analys och tillsyn inom ramen för Remit.

Om ett företag, en juridisk person, eller fysisk person bryter mot bestämmelserna i Remit kan Ei vidtar tillsynsåtgärder. Det kan innebära förelägganden eller, vid misstanke om brott, en anmälan till åklagare för vidare utredning.

Om en juridisk person bryter mot kraven i transparensförordningen kan även det leda till tillsynsåtgärder från Ei, exempelvis krav på åtgärder för att säkerställa korrekt rapportering.

Ändringsförordningen - Remit

Ändringsförordningen (EU) 2024/1106 är en uppdatering av EU:s regelverk för att stärka skyddet mot marknadsmissbruk på grossistmarknaderna för energi. Den trädde i kraft den 7 maj 2024.

Syftet med ändringsförordningen är att ytterligare förbättra integriteten och transparensen på EU:s energimarknader genom:

  • Stärkt tillsyn: Acer får utökade befogenheter att övervaka och ingripa vid misstänkt marknadsmissbruk.
  • Utökad rapporteringsskyldighet: Marknadsaktörer måste rapportera fler typer av transaktioner och uppgifter.
  • Harmonisering med finansmarknadsregler: Definitionen av marknadsmanipulation anpassas till EU:s marknadsmissbruksförordning (förordning (EU) nr 596/2014, MAR) för att säkerställa enhetlig tillämpning.
  • Ökad transparens: Krav införs på att insiderinformation ska offentliggöras via auktoriserade informationsplattformar.

Ändringsförordningen Länk till annan webbplats. (eur-lex.europa.eu)

Fler skyldigheter inträder för marknadsaktörer, däribland fler rapporteringskrav. Förordningen ger också Acer ökad befogenhet att genomföra tillsyn en större roll i utredningar av misstänkta överträdelser av Remit.

Förordningen uppdaterar och adderar även flera definitioner, bland annat vem som räknas som en marknadsaktör, vad som betraktas som insiderinformation och vilka typer av aktiviteter som kan anses som marknadsmissbruk.

Rapporteringskraven har blivit mer detaljerade och omfattar fler typer av transaktioner, inklusive vissa OTC-affärer och derivat.

Företag som bedriver algoritmisk handel eller ger andra aktörer direkt elektroniskt tillträde till en organiserad marknadsplats (OMP) omfattas av särskilda krav. De ska bland annat anmäla sin verksamhet till Acer och Ei samt säkerställa att effektiva system och riskkontrollåtgärder är på plats.

Syftet är att säkerställa att handelssystemen uppfyller kraven i Remit, förebygga insiderhandel och otillbörlig marknadspåverkan samt garantera spårbarhet i handeln.

Den tidigare termen PPAT har ersatts med PPAET (Person som yrkesmässigt arrangerar eller genomför transaktioner).

En PPAET ska nu övervaka överträdelser av artikel 3, 4 och 5 (se artikel 15 i Remit).

En PPAET har dessutom skyldighet att anmäla misstänkta överträdelser till Acer och Ei inom 4 veckor från det att misstanken uppstod.

Ändringsförordningen formaliserar och fördjupar samarbetet mellan Ei och Acer. Det innebär ett mer strukturerat och effektivt informationsutbyte samt tätare samverkan i tillsynsärenden och utredningar av misstänkt marknadsmissbruk på EU-nivå.

Ändringsförordningen Länk till annan webbplats. (eur-lex.europa.eu)

Ja, vissa krav införs gradvis – men marknadsaktörer bör agera snabbt för att säkerställa efterlevnad från början.

Ett exempel är att marknadsaktörer som är etablerade utanför EU och deltar på EU:s grossistenergimarknader måste utse en representant inom EU som är behörig att agera på deras vägnar (artikel 9). Detta ska ha skett senast den 8 november 2024.

Via Acers och Ei:s webbplats – där finns uppdaterade riktlinjer, vanliga frågor och svar (Q&A) och teknisk vägledning som stöd för marknadsaktörer i arbetet med att uppfylla de nya kraven i Remit.

Mer om Remit

Registrering i Ceremp - Remit

Ceremp (Centralised European Registry for Energy Market Participants) är EU:s centrala register för marknadsaktörer som omfattas av Remit.

Det används av Acer och nationella tillsynsmyndigheter, som Ei i Sverige, för att övervaka energimarknaden, förebygga marknadsmissbruk och ha tillgång till kontaktuppgifter för att kunna kommunicera med marknadsaktörerna.

Alla fysiska och juridiska personer som ingår transaktioner med grossistenergiprodukter som ska rapporteras enligt artikel 8.1 i Remit.

Mer om registrering av marknadsaktör

Ja. Både fysiska och juridiska personer omfattas av registreringsskyldigheten enligt artikel 2.8 och 9.1 i Remit.

Mer om registrering av marknadsaktör

En fysisk person registreras som användare och kan därefter registrera flera marknadsaktörer, förutsatt att personen har fullmakt från varje enskild aktör.

Mer om registrering av marknadsaktör

Ja. Ändringar av marknadsaktörens uppgifter ska utan dröjsmål uppdateras av en behörig användare enligt artikel 9.5 i Remit.

Mer om registrering av marknadsaktör

Om marknadsaktörens verksamhet ändras och registreringsplikten upphör, exempelvis vid likvidation, konkurs eller om marknadsaktören slutar att handla med grossistenergiprodukter, ska marknadsaktören avregistrera sig från Ceremp.

Mer om registrering av marknadsaktör

Rapportering och andra skyldigheter - Remit

Marknadsaktörer ska bland annat:

  • Offentliggöra insiderinformation (artikel 4).
  • Anmäla om marknadsaktören bedriver algoritmisk handel (artikel 5a).
  • Rapportera transaktioner med grossistenergiprodukter (artikel 8).
  • Registrera sig i Ceremp (artikel 9).
  • Utse en företrädare om marknadsaktören är etablerad eller bosatt i tredjeland (artikel 9).

Information som inte är offentlig men som, om den blev det, sannolikt skulle ha väsentlig inverkan på priserna på grossistenergimarknaden.

Om uppgifter redan rapporterats enligt annan EU-lagstiftning (till exempel EMIR till ESMA), behöver samma uppgifter inte rapporteras till Acer.

EMIR står för European Market Infrastructure Regulation (EU-förordning nr 648/2012) och är en EU-förordning som syftar till att öka stabiliteten och transparensen på de finansiella derivatmarknaderna.

ESMA står för European Securities and Markets Authority – Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten.

En Registered Reporting Mechanism (RRM) är en part som rapporterar data på marknadsaktörens vägnar, såsom transaktionsdata. Trots att RRM hanterar själva rapporteringen, förblir marknadsaktören ansvarig för att rapporteringen är korrekt och fullständig.

Ja, en extern part kan genomföra registreringen i Ceremp om den har en fullmakt för att administrera marknadsaktörens uppgifter.

Även rapporteringen till Acer kan delegeras till en tredje part genom avtal, men behöver alltid gå via en godkänd RRM.

Rapporteringskrav - Transparensförordningen

Elnätsföretag, elproducenter och större förbrukare (till exempel industri) med anslutning om minst 100 MW.

Nej, transparensförordningen riktar sig i första hand till juridiska personer. Det är dessa aktörer (till exempel elnätsföretag, elproducenter och balansansvariga) som har skyldighet att rapportera tekniska uppgifter och händelser till Entso-e:s transparensplattform.

Fysiska personer omfattas normalt inte av dessa krav, såvida de inte agerar i rollen som marknadsaktör i egenskap av till exempel egenföretagare med registrerad elproduktion.

De uppgifter som ska rapporteras inkluderar:

  • Planerade och oplanerade otillgängligheter i produktion, förbrukning och överföring av el.
  • Detaljerad information om orsaker till otillgängligheten, tidpunkt och återstart
  • Installerad kapacitet samt planerad och faktisk produktion (på enhetsnivå)

Det är den marknadsaktör som kontrollerar den relevanta informationen som är skyldig att offentliggöra den (artikel 4.1).

I vissa fall kan en tredje part (en så kallad publishing entity) offentliggöra informationen på marknadsaktörens vägnar, men ansvaret för korrektheten och i rätt tid ligger fortfarande hos marknadsaktören.

Marknadsmeddelanden ska innehålla specifik information om otillgänglighet, inklusive:

  • Omfattning av otillgängligheten (till exempel vilken del av produktionen eller elnätet som påverkas)
  • Orsak till otillgängligheten (till exempel tekniskt fel, planerat underhåll, eller oförutsedda händelser)
  • Förväntad varaktighet för otillgängligheten (till exempel när problemet förväntas vara löst eller när systemet kan återstarta)
  • Påverkan på produktion eller förbrukning av el.

Nej, det går inte att ändra innehållet i ett redan publicerat UMM (Urgent Market Message).

Däremot är det möjligt att justera informationen i det ursprungliga meddelandet genom att:

  1. Publicera ett nytt UMM med uppdaterad eller korrigerad information.
  2. Referera till det ursprungliga UMM-numret i det nya meddelandet.
  3. Förtydliga eller korrigera felaktig information i det nya meddelandet.

Remitavgiften

Remitavgiften är en årlig avgift som tas ut av Ei från marknadsaktörer som är registrerade enligt Remit.

Avgiften finansierar Ei:s arbete med att övervaka grossistmarknaden för energi och säkerställa att marknadsaktörer följer reglerna om transparens och förbud mot marknadsmissbruk.

Mer om avgifter för Remit

Alla marknadsaktörer som är registrerade i den svenska delen av Ceremp.

Mer om avgifter för Remit

Avgiften beslutas årligen av Ei och baseras på antalet registrerade marknadsaktörer och volymen av transaktioner som rapporteras.

Mer om avgifter för Remit

Avgiften faktureras årligen av Ei. Fakturan skickas till den juridiska person som är registrerad som marknadsaktör i Ceremp.

Mer om avgifter för Remit

Nej, alla registrerade marknadsaktörer omfattas av avgiften, oavsett omfattning av verksamheten.

Mer om avgifter för Remit

Skicka meddelande till oss

Eftersom Energimarknadsinspektionen (Ei) är en myndighet gäller offentlighetsprincipen. Det innebär att innehållet i ditt meddelande kan bli allmän handling och lämnas ut om någon begär det. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill att vi ska kunna nå dig, men undvik helst känsliga uppgifter i meddelandet.

Läs mer här om allmänna handlingar och offentlighetsprincipen och hur vi hanterar personuppgifter.








AvsandarURL